Ny kollektion giftfria kläder till barn

Report this content

Tuff design, mjuk denim och ingen gift på barnens hud; det är utgångspunkten för BlåTomats nya helt ekologiska klädkollektion. Den mjuka och könsneutrala denimklädeskollektionen för barn 0-7 år kan nu även handlas på nätet i och med nylanseringen av www.blatomat.se

Det svenska företaget BlåTomat var tidigt ute med att göra helt ekologiska barnkläder. BlåTomats kläder är ekologiska och certifierade enligt Control Union. Produktionen finns inom Europa, där transporterna är kortare. Eftersom plaggen är helt ekologiska letar inga giftiga kemikalier sig in i barnens ömtåliga hud – och kläderna är dessutom ”tuggvänliga” för bebisar, som inte riskerar att svälja gifter när de, som de ofta gör under en viss period, gnager på sina kläder .

För Perim Schacht, BlåTomats designer och grundare, som har ett förflutet inom design i New York, uppstod idén till helt ekologiska barnkläder när hon själv blev mamma.

– Jag letade aktivt efter ekologiska barnkläder men de få som fanns hade ofta tråkig design. Samtidigt såg jag att det fanns ett liknande behov hos andra föräldrar. Vi vill inte ha giftiga kemikalier nära våra barns hud, men ändå coola kläder. Dessutom är ekologiskt odlade bomullsfibrer tre gånger så långa vilket gör att kläderna får mycket högre kvalitet och blir extremt mjuka och sköna, säger Perim Schacht.

BlåTomats kläder är gjorda för att passa på såväl dagis som på kalas – och de flesta plaggen passar såväl pojkar som flickor. Den tidlösa, funktionella och coola design och mönsterkollektion fann snabbt en svensk marknad när den lanserades för tre år sedan. I den nya webbshopen som lanseras idag blir kläderna lättare att få tag i oavsett var i landet man bor, samtidigt som kollektionen har utökats med fler plagg i mjuk demin.

– Min grundtanke är att kläderna ska kunna hålla länge och till och med att kunna gå i arv. Den höga kvaliteten och den funktionella designen, med t ex expanderbara muddar och resår, innebär att kläderna får en mycket lång livslängd, säger Perim Schacht.

– För små barn är det extra viktigt att bära kläder utan miljögifter. Som förälder är det bra att känna till att det vid vanlig bomullsodling används stora mängder kemikalier. Till exempel krävs det så mycket som ett kilo kemikalier för att tillverka ett kilo konventionella textilier (*). Ekologisk bomull odlas utan användning av kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel eller avlövningsmedel och bevattnas med grundvatten. Först när alla dessa förhållanden uppfylls kan bomullen kallas ekologisk, sådan som våra kläder är. Därför är de väldigt bra för barn, säger Perim Schacht.

Blå Tomats kollektion kan beställas på webbshopen, www.blatomat.se

Cirkapriser på BlåTomats kläder ligger i spannet 195 – 919 kronor.

*Källa: SwedWatch och Naturskyddsföreningen.

Återförsäljare i Sverige:

STOCKHOLM
Sprall Nybrogatan 51.

Sprall PUB varuhuset, Hötorget. Tel 08-7520050

Webshop www.blatomat.se, Tel 08-380173

VÄLLINGBY, Preceli webshop. Tel. 070-4617450

VAXHOLM Little me Hamngatan 22 - 185 32. Tel. 08-541 302 11

PITEÅ I like Storgatan 53. Te: 0911-102 00

KARLSKRONA LotusEco, Hantverkaregatan 11. Tel 046-455232

www.lotuseco.se

Presskontakt och bilder: Susan Rose Kommunikation, tel. 073 300 30 10, susan@susanrose.se

BlåTomat: Perim Schacht; info@blatomat.se. Tel. 073 7624119 eller 0704955032.

Showroom: Långholmsgatan 20

Om BlåTomat:

BlåTomat arbetar utifrån devisen att barnen är vår framtid. Det gör det  genom att skapa snygga svenskdesignade helt ekologiska barnkläder certifierade enligt Control Union. BlåTomat arbetar med ett helhetstänk. Det innebär att BlåTomat inte tillverkar kläder eller halva kollektioner i ekologisk bomull utan designer och producerar enbart ekologiska kläder. Kläderna tillverkas enbart inom Europa vilket innebär kortare transporter. När man väljer ett plagg från BlåTomat undgår barns hud att komma i kontakt med giftiga kemikalier.

Taggar:

Snabbfakta

BlåTomat arbetar utifrån devisen att barnen är vår framtid. Företaget skapar snygga svenskdesignade helt ekologiska barnkläder certifierade enligt Control Union. BlåTomat arbetar med ett helhetstänk. Det innebär att man inte tillverkar kläder eller halva kollektioner i ekologisk bomull utan designer och producerar enbart ekologiska kläder. Kläderna tillverkas enbart inom Europa vilket innebär kortare transporter.

Vi vill inte ha giftiga kemikalier nära våra barns hud, men ändå coola kläder
Perim Schacht