Blidökriget – århundradets ångbåtshappening

Report this content

Trettio amatörskådespelare från Blidö, Yxlan och Furusund, en konstnär in action på scen, ett får, sju höns, en häst, två skötekor och två passagerarfartyg, de gamla kombattanterna från 1911; Blidösund och Waxholm III. Allt detta på Stämmarsunds brygga och i Blidösundet lördagen den 18 juni.

Ångfartyget Blidösund, Blidöbornas egen båt, fyller hundra år, och det vill vi fira med ett hejdundrande spektakel som uppmärksammar hennes dramatiska första år och bakgrunden till varför hon byggdes. Skärgårdsfartyget Waxholm III kommer att för första gången på 65 år återvända till bryggorna i Blidösundet för att väcka liv i de heta känslorna från våren 1911 då Blidöborna handgripligen försökte hindra Waxholm III från att kunna lägga till. Bryggor spärrades av och klippor såpades hala. Allt för att hjälpa sitt eget fartyg Blidösund att överleva, vilket man lyckades med, Blidösund är den enda av de klassiska ångarna som aldrig varit Waxholmsbåt, som alltid har haft Blidö målat i aktern som hemmahamn.

Boende på Blidö och grannöarna har engagerat sig i att delta i ett nyskrivet teaterstycke; ”Blidökriget – eller varför man bygger en egen ångbåt” som kommer att framföras på Stämmarsunds ångbåtsbrygga när Blidösund och Waxholm III kommer dit. Föreställningen berättar om den dramatiska utveckling från det att den första ångbåten kom till Blidö 1877, plötsligt behövde man inte ro in till Stockholm med sin strömming och sommargäster började komma ut i skärgården, fram till början av 1900-talet när man var så missnöjd med trafiken som upprätthölls av Waxholmsbolaget, så att man beställde sin egen ångbåt, Blidösund.

För att läsa mer om Blidökriget och boka biljetter klicka här

För mer information om Blidökriget, kontakta, Philip Ronne,

philip.ronne@blidosundsbolaget.se, 070-640 54 56

Pressinformation och bilder kontakta, Eric Uggla,