Var med och fira 100 års jubilaren S/S Blidösund Ta del av den unika historien om skärgårdens stolthet

Report this content

Den 7 mars anlände det nybyggda ångfartyget S/S Blidösund från Eriksbergs varv i Göteborg till Stockholm och Blidö. 100 år senare är fartyget i bättre skick än någonsin. Varje år färdas 20 000 passagerare med skärgårdens stolthet: S/S Blidösund. Mat-, skärgårds-, och musikupplevelser bidrar till den goda stämningen ombord. I år firar skärgårdens enda koleldade ångfartyg 100 år genom att visa upp sin händelserika historia under flera spännande aktiviteter under våren och sommaren.

Tack vare en aktiv intresseförening och att Blidösundbolaget fortfarande idag drivs av den engagerande besättningen gör att S/S Blidösund stolt kan blicka tillbaka mot en händelserik historia. S/S Blidösund är unik och den enda skärgårdsbåten i sitt slag med en intresseförening på över 3000 medlemmar. Men utmaningarna har varit stora, berättar den tidigare koleldaren och numera VD:n för Blidösundsbolaget.

– Detta är inget vanligt ångfartyg. Hon har överlevt att sjunka (1949), uppläggning (1960-1969), pannbyte (1982), omfattande plåtbyten (1988-92) och att köra upp på land i Furusund (2001), men framförallt en mycket tuff ekonomisk verklighet med höga driftskostnader och ständigt skärpta krav från myndigheterna, berättar Göran Ahlqvist, VD på Blidösundbolaget.

Nu tar hon ut unga som gamla musikentusiaster på en annorlunda skärgårdsupplevelse och lockar många stora artister att spela i en unik och intim miljö. Förra året spelade allt från Moto Boy och Marit Bergman till Plura och Roffe Wikström.

­– Hemligheten med musikbåten är att det här inte bara är en konsertupplevelse. Det är en blandning av mat, musik och skärgårdstur, avslutar Göran Ahlqvist.

Firandet startar den 12 mars med ett stort kalas på Nalen. Sedan följer en fotoutställning på Skeppsbron med temat ”Blidösund 100 år i Stockholm och dess skärgård”. Inviger gör Stockholms landshövding Per Unckel den 11 maj. 18 juni når firandet sin höjdpunkt med ett dramatiskt teaterstycke av Blidökriget som inträffade sommaren 1908.

För mer information och bilder kontakta, Eric Uggla, pressansvarig, eric.uggla@geelmuyden-kiese.se, 0704-151525

För mer information om Blidösundbolaget, kontakta Göran Ahlqvist, VD, goran.ahlqvist@blidosundsbolaget.se, 08-545 29 351

För bokning av biljetter till Blidösunds födelsedagskalas på Nalen med artister som Marit Bergman, Lasse Tennander, Roffe Wikström vänligen besök www.blidösundsbolaget.se eller www.ticnet.se

Besök musikbåten Blidösund på Facebook för senaste nyheterna, www.facebook.se/Musikbaten.Blidosund