Nederländska Main Capital ny huvudägare i plattformsbolaget Blika

Report this content

Svenska plattforms- och compliancebolaget Blika har fått en ny huvudägare när det nederländska investmentbolaget Main Capital köper 60 procent av verksamheten. Syftet är att utöka Mains portfölj med mjukvarutjänster som riktar sig till multinationella företags huvudkontor. Med förvärvet kommer Blika att få större räckvidd och tillväxtmöjligheter i Europa.

– Main har lång kompetens och erfarenhet av att förvärva och utveckla SaaS-bolag, och de har ett omfattande nätverk i Europa vilket kommer öppna många dörrar för Blika. De är en kapitalstark huvudägare som möjliggör rejäl tillväxt med förvärv framöver, vi siktar på att tiofaldiga omsättningen inom de närmaste fem åren, säger Peter Öhling Ekenstierna, vd på Blika.

Peter Öhling Ekenstierna, vd på Blika.

B​lika har utvecklat en plattform som gör det möjligt för företag att hålla reda på komplexa juridiska enhetsstrukturer och säkerställa korrekt styrning och compliance. Plattformen hjälper exempelvis företag att följa skatteregler samt juridiska regler som DAC6 och Country-by-Country reporting.

För nederländska Main Capital är förvärvet, som görs via Main Foundation I-fonden, den första nordiska plattformsinvesteringen med inriktning på innovativa, snabbväxande mjukvaruföretag. Main kommer att stödja Blika att ytterligare stärka sin position i Europa genom en kombination av organisk tillväxt fokuserad på partnerskap, samt en selektiv förvärva och bygga-strategi.

– Nya regelverk som Country-by-Country reporting och DAC6 har lett till ökad efterfrågan på ledningssystem som centraliserar företagsdata och hjälper företag genom hela efterlevnadsprocessen. Det är en stor spelplan där Blika kan leda den europeiska marknaden, säger Wessel Ploegmakers, chef för den nordiska verksamheten på Main.

Mjukvarumarknaden för företagsledning förutspås växa med minst 17 procent per år till 2026.

– Nu får Blika bättre resurser att vidareutveckla både affären och produkten, vilket kommer gynna både befintliga och framtida kunder. Vi får direkt tillgång flera kompletterande mjukvarutjänster och hela Mains nätverk i Europa. Nästa steg är att se på förvärv som gör att Blika kan etablera närvaro i fler europeiska länder, säger Peter Öhling Ekenstierna, vd på Blika.

För mer information, kontakta:
Peter Öhling, CEO Blika, peter.ohling@blika.com, +46 72 512 91 97
Magnus Sjöbäck, Press Officer Blika, magnus.sjoback@greatness.se, +46 70 445 15 99

Blika’s solution helps large multinational companies with data collection, automation of manual work, analyzing and presenting tax and legal data. The company was established in 1989 and is headquartered in Stockholm, Sweden. blika.com

Snabbfakta

Citat

Peter Öhling Ekenstierna, vd på Blika.