Bliwastipendiet kan leda till färre sjukskrivna

Report this content

Lisa Schmidt, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet tilldelas det allra första Bliwastipendiet. Tisdagen den 20 oktober fick hon ta emot 300 000 kronor. Pengarna ska användas till ett forskningsprojekt som ska hjälpa långtidssjukskrivna att komma tillbaka till arbetet. Ett högaktuellt ämne nu när reglerna för långtidssjukskrivna ändras från och med årsskiftet.

Drygt 110 000 personer är långtidssjukskrivna i Sverige, vilket kostar omkring 19 miljarder kronor om året. De nya reglerna får till följd att tiotusentals människor som levt på sjukpenning i stället kommer att betecknas som arbetslösa. Det ökar kraven på arbetsgivarna att i sitt rehabiliteringsarbete även titta på hur arbetet och arbetsplatsen påverkar individens möjligheter att komma tillbaka i arbete. − Min forskning ska syfta till att få tillbaka de långtidssjukskrivna till arbetslivet. När någon blir långtidssjukskriven läggs ofta allt fokus på personens fysiska ohälsa. Men jag ska istället titta på arbetsplatsen och se vilka krav arbetet ställer. Därför känns det fantastiskt att jag nu får denna möjlighet av Bliwa Stiftelsen, säger Lisa Schmidt, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet. Lisa Schmidt får Bliwastipendiet för att utveckla en metod som kan kartlägga sambandet mellan människa, arbetsplats och arbetsuppgifter. Är det något i arbetsuppgifterna som personen inte längre kan göra? Eller är det någonting som påverkar personen negativt på arbetsplatsen? − Vi arbetar inom ett flertal områden för att skapa ett hållbart arbetsliv. Att effektivisera rehabiliteringen av långtidssjukskrivna är ett väldigt aktuellt och viktigt område. Och vi har stora förväntningar på Lisa Schmidts resultat, säger Carina Lindström, projektansvarig på Bliwa Stiftelsen. Bliwastipendiet på 300 000 kommer att delas ut årligen med start i år. Stipendiet går till en person eller företag som genomför målinriktade forsknings- eller utbildningsinsatser inom förebyggande eller rehabiliterande hälsoarbete. Det kan vara forskare eller praktiker inom områden som HR, arbetsmiljö och hälsa eller företagshälsovård. Bilder från prisutdelningen: http://www.bild.to/bliwastipendiet Till vänster i bild: Kristina Åkerstrand, vd Bliwa Livförsäkring Till höger i bild: Lisa Schmidt Fotograf: Stefan Nilsson Personligt om Lisa Schmidt: Aktuell med: Bliwastipendiat år 2009 Ålder: 51 år Bakgrund: Född och uppvuxen i Berg strax utanför Linköping. Bor nu i Fruängen. Familj: Gift och har två tonårsbarn Intressen: Just nu läggs all fritid på en omfattande renovering av familjens hus i Östergötland

Taggar: