Blixt vann Sandhamn Open

Report this content

Blixt Pro Sailing tog sin första totalseger med TP52:an i Sandhamn Open Hav i helgen i en tävling där närmare 60 båtar deltog. Med sviten 5-1-1-2 vann Thomas Blixt och hans team klass SRS efter två dagars tuffa seglingar utanför Sandhamn.

– Det här var över förväntan, men det visar vilken potential den här båten har, vi är verkligen otroligt nöjda, säger Thomas Blixt, skeppare.

Segern i Sandhamn Open Hav, en klassisk ostkusttävling anordnad av KSSS i Sandhamn, är en stark värdemätare i inför den stora utmaningen i juli, ÅF Offshore Race, tidigare Gotland Runt.

Tvådagarsregattan bjöd på exemplariskt seglingsväder, sol och bra vindar, men inte minst många väldigt konkurrenskraftiga seglingsteam. På startlinjen i SRS fanns Datacom, en potent Landmark 43 med Christer Carenfeldt, Avantime, en Finn Flyer 40 som drivs av Erik Haglund, Effect, Rolf Tannergårds kolfiberbåt Aspect 40, närmare 30 båtar totalt i klassen.

Sveriges första TP52 tilldrog sig ett stort intresse redan i hamnen, med sin kolfiberbyggda båt, men ute till havs visade hon musklerna i första dagens bankappseglingar. Där seglade Blixt nästan i en klass för sig, kolfiberbåten drog iväg från övriga fältet i ensamt majestät och tog två raka segrar av tre möjliga.

Men konkurrensen var stenhård eftersom SRS-klassens handikappregler tillämpades, vilket gjorde att TP52:an måste vara duktigt före i mål för att vinna. Det skiljde därför inte mycket till Datacom-båten Landmark 43, Aspect 40:an Effect och uppstickaren, den mindre Corby 36:an Inga from Sweden, som båda seglades mycket bra.

Blixt ledde efter första dagen med en poäng före Richard Göranssons Corby36.

– I det första gjorde vi ett antal misstag, men sen skärpte vi till oss och gjorde två riktigt bra race, sa Thomas Blixt som hade tolv mans besättning på TP52:an.

På söndagen avgjordes tävlingen med en 26 sjömil lång havsbana, där TP52:an åter distanserade övriga fältet med över en halvtimme. Men spänningen var hög eftersom handikapptalet skulle avgöra vinnaren i Sandhamn Open.

– Vi seglade riktigt snabbt och bra. Båten är snabb men vi håller fortfarande på att lära oss att segla båten optimalt, det mesta är nytt, berättar Thomas Blixt.

Nagelbitaren avgjordes till Blixts fördel, Corby 36:an gick i mål bara två sekunder efter TP52:an på omräknad tid, och Datacom var nio sekunder efter. Helt otippad vann Luffe 40:an Blå’s med Peter Ohlsén havsseglingen, men Blixt Pro sailing var vassast över de två dagarna och vann totalt.

– Det var en bra träning inför ÅF Offshore Race. Nu vet vi att vi kan vinna med den här båten, avslutar Thomas Blixt

För ytterligare information vänligen kontakta Lars-Ola Nordqvist, tel: 0706-89 11 20, e-post: lars@comvision.se

Taggar: