Blixt VM-tvåa efter ny seger

Report this content

Efter en ny seger i bankappseglingen på torsdagen klättrar KSSS-seglaren Thomas Blixt och hans finsk-svenska besättning på TP52:an Blixt Pro Sailing upp till en total andra plats i VM i havskappsegling klass ORCi Helsingfors.

– Två spikar på ett VM är ju inte dåligt, det visar att vi kan vara med i toppen och slåss, säger Thomas Blixt.

VM i segling ORCi har samlat Europas bästa havskappseglare, och regerande världsmästare Alberto Rossi på Farr 40:an Enfant Terrible har hittills visat sin klass genom att leda VM-seglingarna från start. Igår fick han dock för andra gången se sig slagen med sju sekunder av Thomas Blixt och hans blandade besättning på TP52-båten från svenska KSSS och finska NJK.

– Vi gjorde en rätt dålig start och hamnade i lä om de andra i den lätta och ojämna vinden, men sedan lyckades vi väldigt bra med att läsa vindstråken så vi fick till snabba kryss- och länsbogar mot slutet, och kunde då segla ifrån italienarna och gå i mål sju sekunder före Rossi på korrigerad tid.

I VM ligger nu Blixt Pro Sailing tvåa eftersom man får räkna bort sitt sämsta resultat, vilket var andra dagens segling som man tvingades bryta.

Norska TP52:an Wolfpack fick åter se sig slagen av Blixt Pro Sailing och gick i mål som trea på omräknad tid.

– Vi är oerhört nöjda med VM:et så här långt, Stefan Winberg är suverän som taktiker, vi har bra team spirit ombord och killarna trimmar så att vi får hög fart i båten, förklarar regerande svenska mästaren Thomas Blixt.

KSSS ligger i topp även i den mindre klass B i ORCi, där Patrik Forsgren ligger i topp med en poängs ledning med sin First 36,7 Team Arken Zoo. Forsgren har vunnit två race, haft två andraplatser, en tredje och igår en fjärde. Mats Wictorin i X-332:an Boxer blev tvåa i gårdagens race.

Nu återstår en lång havskappsegling under fredagen och en bankappsegling på lördag innan segrarna kan utses i årets VM i ORCi.

För mer information, kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Taggar: