Blockhomes AB hjälper till att förse Burundi med förnyelsebar el

Report this content

Blockhomes AB tillkännager idag att man i samarbete med dokumentärfilmaren och journalisten Peter Rinaldo sjösätter ett projekt som ska förse landsbygden i Burundi, Östafrika, med förnyelsebar energi. Idag saknar 95 procent av landsortsbefolkningen i Burundi elförsörjning vilket hämmar såväl den ekonomiska utvecklingen som återuppbyggnaden av ett krigshärjat land.

Peter Rinaldo vid Tanganyika sjns strand

Under de senaste åren har jag bytt inriktning och har istället för att som journalist och dokumentärfilmare skildra verkligheten satsat på att praktiskt förändra den. Därför utvecklar jag sedan några år förnyelsebar energi och hållbart skogsbruk i bland annat Afrika. I somras blev mitt projekt godkänt av Burundis energiminister och det blev då dags att hitta en samarbetspartner, inte minst för den långsiktiga finansieringen, säger Peter Rinaldo.

Solcellsparker skall uppfras i Burundi

Blockhomes AB, med sin moderna blockchainteknik och innovativa affärsplan, visade sig vara det bästa alternativet för mig, säger Peter Rinaldo.

Adress: Box 5109, 102 43 Stockholm
www.blockhomes.io

Blockhomes är ett ekosystem där allmänheten för första gången i historien kan delta i stora fastighetsaffärer som tidigare endast var tillgängliga för institutionella kunder, till exempel stora banker eller nationella placeringsfonder. Blockhomes kopplar digitaliserade tillgångar genom smart kontraktsteknik på blockchain med befintliga fastighetsobjekt. Enskilda investerare kan engagera sig och dra nytta av fastighetsaffärer utan att behöva stora summor pengar.

Taggar:

Snabbfakta

Om Peter Rinaldo: Peter Rinaldo har arbetat i över trettio år som undersökande journalist och dokumentärfilmare för SVT och TV4, samt för ett antal internationella broadcasters. Hans journalistiska huvudområde har varit orsaker och långsiktiga konsekvenser av krig och folkmord, men han har även arbetat med undersökande journalistik i Sverige.

Citat

I somras blev mitt projekt godkänt av Burundis energiminister och det blev då dags att hitta en samarbetspartner, inte minst för den långsiktiga finansieringen.
Peter Rinaldo