ihomes ska ge gatubarnen tak över huvudet

Report this content

Som Aktiebladet rapporterat tidigare har svenska Blockhomes ett samarbete med Burundi som skall förse landsbygden med förnyelsebar elektricitet. Uppdraget inkluderar även delprojektet ihomes.

Peter med en frldrals pojke strax efter kriget

Peter Rinaldo på plats med ett av de föräldralösa barnen.

Då Burundis historia kantas av såväl krig som folkmord har landet idag många gatubarn som förlorat sin familj och inte har tak över huvudet. För att underlätta för dessa barn har Blockhomes inkluderat delprojektet ihomes. Det innebär att par som bor i området och blivit försedda med elektricitet och internet ska kunna ta emot dessa gatubarn och ge dem ett permanent boende och därmed även en ny familj.

Det blir som en slags adoption. Att dela med sig på det här sättet är någonting som traditionellt finns rotat hos det Burundiska folket. Intresset att hjälpa till på detta sätt finns alltså, men tidigare har bristen på ekonomiska resurser gjort att få gatubarn har fått den här hjälpen. Det vill vi ändra på, säger Peter Rinaldo som utvecklar projektet.

Samarbetet med Burundi har utvecklats under flera år och nu i somras var projektet klart för finansiering. Då blev Rinaldo rekommenderad att samarbeta med Blockhomes. När de kom in i projektet har projektet fått luft under vingarna och satt fart ordentligt.

Nu är det klart för prospektering av de områden vi fått oss tilldelade av energiministeriet i Bujumbura och med ihomes är jag säker på att elektrifieringsprocessen kommer att bli både stabil och lyckad, och även uppskattad rent mänskligt. ihomes initierades av Blockhomes och då jag arbetat och levt flera år med gatubarn i området blev jag naturligtvis eld och lågor.

Den 14 januari reser Peter Rinaldo till Burundi för att förbereda sjösättningen av projektet som såväl ska ge Burundi elförsörjning som hjälpa landets gatubarn till ett tryggt boende.

1900-talets blinda tillväxtekonomi är passé. Nu ställer den yngre generationen investerare istället stora krav på investeringens hållbarhet och framtidstänk, avslutar Peter.

ihomes logo

Adress: Box 5109, 102 43 Stockholm
www.blockhomes.io

Blockhomes är ett ekosystem där allmänheten för första gången i historien kan delta i stora fastighetsaffärer som tidigare endast var tillgängliga för institutionella kunder, till exempel stora banker eller nationella placeringsfonder. Blockhomes kopplar digitaliserade tillgångar genom smart kontraktsteknik på blockchain med befintliga fastighetsobjekt. Enskilda investerare kan engagera sig och dra nytta av fastighetsaffärer utan att behöva stora summor pengar.

Taggar:

Snabbfakta

BURUNDI: Huvudstad: Bujumbura Officiella språk: kirundi, franska Statsskick: Republik President och regeringschef: Pierre Nkurunziza Självständighet från Belgien: 1 juli 1962 Yta totalt: 27 830 km² Befolkning: 2016 (juli) års uppskattning 11 553 000 Befolkningstäthet: 415 inv./km² (20:e i världen)
Twittra det här
Om Peter Rinaldo: Peter Rinaldo har arbetat i över trettio år som undersökande journalist och dokumentärfilmare för SVT och TV4, samt för ett antal internationella broadcasters. Hans journalistiska huvudområde har varit orsaker och långsiktiga konsekvenser av krig och folkmord, men han har även arbetat med undersökande journalistik i Sverige.
Twittra det här

Citat

iHomes initierades av Blockhomes och då jag arbetat och levt flera år med gatubarn i området blev jag naturligtvis eld och lågor.
Peter Rinaldo