Om du bara visste…

Report this content

Vad svarar jag när mina barn undrar om jag ska dö? Hur kan jag hjälpa min närstående när dödsångesten slår till? Kan jag gå till jobbet med begränsad ork och måste jag berätta för arbetskamraterna? Hur vill jag leva i framtiden?

När du själv eller någon i din omgivning drabbas av en allvarlig eller kronisk sjukdom är det inte lätt att veta hur du kommer reagera eller ska agera. Vem kan ge svaren bortom blodprov, medicin och sjukskrivningsintyg? Vilka existentiella tankar sätts igång? Och gör man andra val i livet?

-          Att drabbas av blodcancer innebär mycket prat om hur kroppen mår och svarar på behandling. Men det andra - tankarna, motivationen och relationerna - behöver vi också ta hand om. Att ta del av andras liknande historier kan vara ett ovärderligt stöd, men vi får alla finna vår egen väg framåt, säger Lise-lott Eriksson, ordförande i Blodcancerförbundet.

Under september, som är blodcancermånaden, genomför Blodcancerförbundet en informationssatsning för att öka medvetenheten om konsekvenser av att diagnostiseras med en allvarlig sjukdom som blodcancer. Vad händer med dem som står bredvid? Med ens identitet som mamma, syster, lärare eller löpare? Med drömmar, mål och prioriteringar?

På webbplatsen www.omdubaravisste.se finns filmer där blodcancerdrabbade delar sina insikter. Du är också själv varmt välkommen att dela vad du önskar att andra visste eller att ställa en fråga till expertpanelen. I panelen medverkar blodcancerdrabbad, anhörig och psykolog. Webbplatsen är också en guide till stödgrupper och samtalsjourer.

Informationssatsningen #omdubaravisste genomförs med ekonomiskt stöd från läkemedelsföretaget Janssen.

Hasse Sandberg,
f
örbundssekreterare Blodcancerförbundet
hasse@blodcancerforbundet.se

Jenny Stenbacka,
presskontakt och projektledare Omdubaravisste
Burson-Marsteller Stockholm
jenny.stenbacka@bm.com

Visste du att?

• Minst en av tre drabbas av cancer någon gång i livet
  • År 2013 fick 4 638 personer i Sverige en blodcancersjukdom.
  • Det totala antalet personer i Sverige som hade eller hade haft en blodcancersjukdom var drygt 30 000 år 2012.
  • Blodcancer, som ofta används som ett samlingsnamn för ett flertal olika cancersjukdomar i blod, benmärg eller körtlar, är en heterogen grupp med alltifrån mycket akut sjukdom som kräver omedelbar behandling, till långsamt fortskridande sjukdom utan symtom som inte behöver behandlas utan kan följas över tid.

Källa: Cancerfonden. Cancerfondsrapporten 2015

Om Blodcancerförbundet
Blodcancerförbundet är en intresseorganisation för dem som drabbats av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom, deras närstående och personal inom hematologi. Blodcancerförbundet har cirka 3 300 medlemmar och 15 lokalföreningar. Förbundet är en ideell organisation med statsbidrag.