Antalet blodgivare i Stockholms län fortsätter öka

Under årets första nio månader nyregistrerade sig 10 550 stockholmare som blodgivare. Det motsvarar en ökning med 15 procent, jämfört med samma period förra året. Lika många män som kvinnor är blodgivare. Det visar en ny sammanställning från Blodcentralen i Stockholm.

– Det är glädjande att antalet nyregistreringar forstätter öka, men Stockholm växer rekordsnabbt och det innebär också att behovet av blod inom vården växer. Vi behöver 20 000 fler blodgivare i länet för att möta behoven, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig på Blodcentralen i Stockholm.

Under de nio första månaderna 2011 nyregistrerade sig 10 550 stockholmare som blodgivare. Det är 1 385 fler personer jämfört med samma period 2010. Till och med september månad har mer än 40 000 givare lämnat 64 360 påsar blod. Lika många män som kvinnor i länet är blodgivare. Stockholms givare ger blod i snitt 1,9 gånger per år.

– Män får ge blod fyra gånger per år och kvinnor tre gånger. Det innebär att många redan aktiva blodgivare skulle kunna ge blod fler gånger per år, säger Lottie Furugård.

I dag finns det cirka 45 000 registrerade blodgivare i Stockholms län. För att Stockholms län ska bli självförsörjande på blod behövs cirka 65 000 blodgivare. Ett stabilt blodlager behövs för att säkerställa att sjukvården inom Stockholms läns landsting fungerar. Blod är en livsnödvändighet som bara kan ges från människa till människa, det kan med andra ord inte tillverkas på konstgjord väg.

Se Stockholms läns blodlager i realtid:
www.geblod.nu

Bilagor:
Fakta om blod

Här kan du ge blod
Så blir du blodgivare

För mer information kontakta:
Lottie Furugård
Kommunikationsansvarig
Blodcentralen Stockholm
Mobil: 070- 484 01 40

Bilaga 1

Fakta om blod
En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång
Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper
De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO-systemet delas in i:
B
AB
O

Det som förr kallades Rh-faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh-positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh-negativa (RhD-).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:
A RhD+: 37 %
O RhD+: 32 %
B RhD+: 10 %
A RhD-: 7 %
O RhD-: 6 %
AB RhD+: 5 %
B RhD-: 2 %
AB RhD-: 1 %

Källa: www.geblod.nu

Bilaga 2

Här kan du ge blod i Stockholms län:

Blodcentralen Danderyd
Danderyds sjukhus
T-bana: Danderyds sjukhus

Blodcentralen Fridhemsplan
S:t Eriksgatan 40
T-bana: Fridhemsplan, uppgång S:t Eriksgatan

Blodcentralen Hötorget
Biljetthallen uppgång Sergelgatan
T-bana: Hötorget

Blodcentralen Skanstull
Ringvägen 100
T-bana: Skanstull

Blodcentralen Södertälje
Saltsjögatan 9
Pendeltåg: Södertälje C

Blodbussen
Se geblod.nu

Bilaga 3

Så blir du blodgivare
Är du mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare.

Kom när det passar dig.
Boka en tid för ett första besök på www.bliblodgivare.nu eller gå in direkt på närmaste blodcentral eller blodbuss.

Fyll i hälsodeklaration. Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen för blodgivning.

Ge blod igen. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4.5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Behovet av blod är större än tillgången. Därför kan du vara helt säker på att varje droppe du ger kommer till livsviktig nytta.

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta centraler i Stockholms län samt fem blodbussar som  besöker drygt 200 platser. Varje år samlas det in runt 35 000 liter blod från ca 44 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning i Sverige. För mer information besök www.geblod.nu