Bara var tredje Stockholmskommun tillåter blodgivning på arbetstid

Bara 9 av 26 kommuner i Stockholms län, 35 procent, tillåter kommunanställda att ge blod på betald arbetstid. Motsvarande siffra för hela landet är 37 procent. Det visar en ny undersökning som genomförts av Blodcentralen i Stockholms län.

– Att låta sina anställda ge blod på betald arbetstid är ett sätt att bidra till ett välfungerande samhälle. Det innebär att många människor som har ont om tid i vardagen kan bli blodgivare. Vi ser gärna att offentliga arbetsgivare är förebilder på det här området, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholms län.

Undersökningen visar att blodgivning på betald arbetstid är tillåtet i nio av länets 26 kommuner. Vetskapen om vilka regler som gäller är låg. Sju kommuner i länet svarar att de inte vet om det är tillåtet för deras anställda att ta en paus från jobbet för att ge blod. I hela landet tillåter 37 procent av kommunerna blodgivning på arbetstid.

Endast Nacka kommun, Norrtälje kommun och Tyresö kommun anger att de aktivt uppmuntrar de anställda att ge blod på arbetstid. Ingen av Stockholmskommunerna har en dokumenterad eller uttalad policy om blodgivning, men sex kommuner kan tänka sig att införa en sådan. I landet som helhet har 32 procent av de kommuner som tillåter blodgivning på arbetstid en uttalad policy.

– Kommunerna är några av de största arbetsgivarna i Sverige och därför kan det göra stor skillnad om de tillåter sina anställda att ge blod på arbetstid. Vi hjälper gärna länets kommuner att utforma en policy som gör det enklare för de anställda att besöka Blodcentralen under arbetstid, säger Lottie Furugård.

Stockholms län har cirka 47 000 blodgivare och för att möta behovet behövs cirka 20 000 fler. I Stockholms län finns det sex fasta blodcentraler. Blodbussen stannar varje månad på cirka 200 platser över hela länet. På
www.Geblod.nu kan man enkelt söka på Blodbussens tidtabell för att få veta när bussen stannar i närområdet.

Se Stockholms blodlager och öppettider på din Blodcentral www.Geblod.nu/stockholm

Bilaga 1: Fakta från undersökningen
Bilaga 2: Fakta om blod

För mer information, kontakta:

Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholm: 070-484 01 40, lottie.furugard@karolinska.se

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta blodcentraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker ca 200 platser. Varje år samlas det in runt 40 000 liter blod från cirka 47 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning och hur blodet ska hanteras. För mer information besök www.geblod.nu

Bilaga 1: Fakta från undersökningen

Stockholms kommuner
  Tillåter ni era anställda att ge blod på betald arbetstid? Finns det en uttalad eller dokumenterad policy kring detta? Kan ni tänka er att införa en policy för att era anställda ska kunna ge blod på betald arbetstid?
Botkyrka Nej Nej Ja
Österåker Nej Nej Nej

Hela landet
  Ja Nej Vet ej
Tillåter ni era anställda att ge blod på betald arbetstid? 37 procent 44 procent 19 procent
Finns det en uttalad eller dokumenterad policy kring detta? 32 procent 64 procent 4 procent
Kan ni tänka er att införa en policy för att era anställda ska kunna ge blod på betald arbetstid? 22 procent 12 procent 65 procent

Undersökningen bland kommunerna genomfördes mellan den 18 januari och 16 maj 2013. Samtliga kommuner i Sverige bjöds in att delta. 200 av landets 290 kommuner svarade på undersökningen. I Stockholm svarade samtliga 26 kommuner. Undersökningen genomfördes via e–post.

Bilaga 2: Fakta om blod
En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång
Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper
De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO–systemet delas in i:
B
AB
O

Det som förr kallades Rh–faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh–positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh–negativa (RhD–).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:
A RhD+:         37 %
O RhD+:         32 %
B RhD+:         10 %
A RhD–:         7 %
O RhD–:         6 %
AB RhD+:       5 %
B RhD–:         2 %
AB RhD–:       1 %

Källa:
www.geblod.nu

Se Stockholms Blodlager och öppettiderna på din Blodcentral här: www.geblod.nu/stockholm