Blodcentralen hyllar Stockholms blodgivare på alla hjärtans dag

Antalet blodgivare i Stockholms län fortsätter att öka. Under 2011 nyregistrerade sig drygt 14 000 personer, men givarna behöver fortfarande bli fler. För att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen och som en hyllning till alla som valt att bli blodgivare kommer Globen att lysa blodröd på alla hjärtans dag.

– Det är glädjande att antalet nyregistreringar fortsätter att öka, och vi hoppas att ökningstakten håller i sig under 2012. Eftersom Stockholm växer behöver vi ungefär 18 000 fler blodgivare i länet för att möta behoven, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig på Blodcentralen i Stockholm.

Vid årsskiftet hade 14 074 personer i Stockholms län nyregistrerat sig som blodgivare. Det är 2 000 fler än året innan och motsvarar en ökning med 17 procent. Totalt gav länets blodgivare cirka 40 000 liter blod under 2011. På alla hjärtans dag den 14 februari uppmärksammas blodgivningen genom att Globen lyser blodröd samtidigt som flera aktiviteter pågår runt om i stan.

– Blod kan inte tillverkas på konstgjord väg, det kan bara ges från människa till människa. Den som vill ge en ovärderlig gåva på alla hjärtans dag kan använda vårt Löfteskort och ge ett löfte om att bli blodgivare, säger Lottie Furugård.

I Stockholms län finns det cirka 47 000 registrerade blodgivare. För att länet ska bli självförsörjande på blod behövs cirka 65 000 blodgivare. Socialstyrelsen uppskattar att 100 000 personer får blod via blodtransfusion varje år, varav cirka en tredjedel är i direkt livshotande akuta situationer.

Aktiviteter i Stockholm på alla hjärtans dag

- Globen lyser blodröd klockan 05.00-07.00 och 17.00-24.00.

- Blodbussen finns på plats vid Globens biljettkassa klockan 08.30-15.30. Nya blodgivare i länet är välkomna för provtagning och befintliga är välkomna för blodgivning.

- Blodcentralen svarar på allmänhetens frågor om blodgivning vid McDonalds i Globens köpcentrum klockan 10.00-14.00.

- Blodcentralen delar ut reflexer vid T-banestationerna vid Gullmarsplan, Skanstull, Hötorget och Fridhemsplan klockan 07.00-08.00. Det går även bra att utan motprestation hämta en reflex på närmaste blodcentral eller blodbuss så länge lagren räcker.

- Med Löfteskortet lovar man att bli blodgivare. På Facebooksidan Blodgivning i Sverige kan man ge bort ett Löfteskort till någon man tycker om: www.facebook.com/geblod

Se Stockholms läns blodlager i realtid:
www.geblod.nu

Bilagor:
Fakta om blod

Här kan du ge blod
Så blir du blodgivare

För mer information kontakta:
Lottie Furugård, kommunikationsansvarig, Blodcentralen Stockholm

lottie.furugard@karolinska.se, 070- 484 01 40.

Bilaga 1

Fakta om blod
En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång
Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper
De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO-systemet delas in i:

B
AB
O

Det som förr kallades Rh-faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh-positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh-negativa (RhD-).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:
A RhD+: 37 %

O RhD+: 32 %
B RhD+: 10 %
A RhD-: 7 %
O RhD-: 6 %
AB RhD+: 5 %
B RhD-: 2 %
AB RhD-: 1 %

Källa: www.geblod.nu

Bilaga 2

Här kan du ge blod i Stockholms län:

Blodcentralen Danderyd
Danderyds sjukhus

T-bana: Danderyds sjukhus

Blodcentralen Fridhemsplan
S:t Eriksgatan 40

T-bana: Fridhemsplan, uppgång S:t Eriksgatan

Blodcentralen Hötorget
Biljetthallen uppgång Sergelgatan

T-bana: Hötorget

Blodcentralen Skanstull
Ringvägen 100

T-bana: Skanstull

Blodcentralen Södertälje
Saltsjögatan 9

Pendeltåg: Södertälje C

Blodbussen
Se geblod.nu

Bilaga 3

Så blir du blodgivare
Är du mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare.

Kom när det passar dig.
Boka en tid för ett första besök på www.bliblodgivare.nu eller gå in direkt på närmaste blodcentral eller blodbuss.

Fyll i hälsodeklaration. Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen för blodgivning.

Ge blod igen. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4.5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Behovet av blod är större än tillgången. Därför kan du vara helt säker på att varje droppe du ger kommer till livsviktig nytta.

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta centraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker drygt 200 platser. Varje år samlas det in runt 35 000 liter blod från ca 44 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning i Sverige. För mer information besök www.geblod.nu