Blodcentralen skänker blodbuss till Safe Blood for Africa Foundation

Blodcentralen i Stockholms läns landsting skänker en blodbuss till organisationen Safe Blood for Africa Foundation. Genom donationen vill Blodcentralen stödja arbetet med att utveckla Afrikas blodgivning. På Internationella blodgivardagen den 14 juni står blodbuss 311 på Sergels torg en sista gång innan avfärd till dess nya kontinent.

– Buss 311 är i toppskick och det känns otroligt bra att kunna bidra med en pusselbit i arbetet med att fylla det globala behovet av blodgivare. Bussen kommer att förbättra möjligheterna att rekrytera livsviktiga blodgivare i Afrika, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig på Blodcentralen i Stockholm.

Varje år firas Internationella blodgivardagen runt om i hela världen. Då tackas världens blodgivare för den viktiga gärning de utför, samtidigt som betydelsen av säkert blod uppmärksammas. I Stockholm uppmärksammas i år situationen för blodgivning i Afrika. Buss 311, som rullat i Stockholms län sedan 1989, kommer den 14 juni stå på Sergels torg en sista gång innan den skeppas till Afrika för att tas emot av Safe Blood for Africa Foundation.

– Vi är otroligt glada över att få en blodbuss till vårt arbete på den afrikanska kontinenten. Mängden frivilliga blodgivare växer, och med hjälp av bussen hoppas vi oss att de kommer att bli ännu fler. Det betyder att vi kommer att kunna samla in mer ännu blod till Afrikas befolkning, säger Diane de Coning från Save Blood for Africa Foundation.

Förutom att bussen kommer att vara en blodcentral kommer den även att fungera som en kringresande vårdcentral. Den 14 juni mellan 9 och 16 är alla välkomna till Sergels torg för att besöka blodbussen innan den lämnar landet för sin långa resa. På bussen kommer man att kunna lämna en hälsning i Blodcentralens gästbok samt registrera sig som blodgivare.

Internationella blodgivardagen genomförs med stöd av bland annat världshälsoorganisationen WHO och internationella Röda Korset.

För mer information, kontakta:

Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholm: 070-484 01 40, lottie.furugard@karolinska.se

Så blir du blodgivare
Är du mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare.

Kom när det passar dig.
Boka en tid för ett första besök på www.bliblodgivare.nu eller gå in direkt på närmaste blodcentral eller blodbuss.

Fyll i hälsodeklaration. Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen för blodgivning.

Ge blod igen. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4.5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Behovet av blod är större än tillgången. Därför kan du vara helt säker på att varje droppe du ger kommer till livsviktig nytta.

Korta fakta om Internationella blodgivardagen

• Internationella blodgivardagen firas över hela världen den 14 juni. Det är en global manifestation för blodgivning och syftar till att tacka världens alla blodgivare samt uppmärksamma hur viktigt det är med säkert blod, tillgängligt för alla som behöver det. Årets tema är ”More blood. More life.”

• Internationella blodgivardagen infaller på Karl Landsteiners födelsedag. År 1900 upptäckte österrikaren Karl Landsteiner blodgruppssystemet AB0. Det medförde att blodtransfusioner blev möjliga att utföra på ett mer rutinmässigt och säkert sätt. Karl Landsteiner fick Nobelpriset 1930 för sin upptäckt. Han föddes den 14 juni 1868.

• Den 14 juni varje år delar Sveriges Blodcentraler ut priset ”Årets blodgivarinsats”. I år sker prisutdelningen i Göteborg och priset går till Niklas Bergström. Niklas har startat en kampanj på sin arbetsplats för fler blodgivare och utmanar företag i Västsverige att tillåta blodgivning på arbetstid.

• I Stockholm firas Internationella blodgivardagen genom att uppmärksamma att Blodcentralen skänker en blodbuss till Safe Blood for Africa Foundation. Bussen kommer att stå på Sergels torg för sista gången innan avfärd och är öppen för nyprovtagning mellan kl 9-16.

Korta fakta om Safe Blood for Africa Foundation

• Organisationen Safe Blood for Africa Foundation driver tillsammans med bland annat internationella Röda Korset projektet Club 25. Club 25 startade i Zimbabwe 1989 och finns nu i 15 länder i Afrika samt i Europa, Latinamerika och Asien.

• Club 25 uppmuntrar unga mellan 16-25 att ge blod. Medlemmarna i Club 25 förbinder sig att ge blod regelbundet och att leva ett hälsosamt liv där skydd mot hiv är en central aspekt. Genom projektet får medlemmarna kunskap och stöd i hur man lever för att bäst skydda sig mot hiv. Club 25 bidrar därmed både till fler blodgivare och att färre unga som smittas av hiv.

Korta fakta om blodgivning i Europa

• I juni 2010 visade en opinionsundersökning (The Eurobarometer) att 37 procent av européerna någon gång har gett blod. Det var en ökning med 6 procent sedan den senaste undersökningen 2002.

• De länder med störst andel blodgivare var Österrike (66 procent), Frankrike (52 procent), Grekland (51 procent) och Cypern (51 procent). De länder med lägst andel blodgivare noterades i Portugal (22 procent), Italien (23 procent), Polen (25 procent), Malta (29 procent) och Sverige (30 procent).

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta blodcentraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker drygt 200 platser. Varje år samlas det in runt 30 000 liter blod från cirka 40 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning och hur blodet ska hanteras. För mer information besök www.geblod.nu