Stabilt blodlager i Stockholms län inför julhelgen

Fler blodgivare och få röda dagar gör att Stockholms län har ett stabilt blodlager inför julhelgen. För att säkerställa Stockholms blodlager uppmuntrar Blodcentralerna alla som kan att ta en paus i julshoppingen och ge blod inför julhelgen. Länets blodcentraler håller öppet som vanligt

– Låt årets julklapp bli en påse blod. Bara tre av hundra vuxna stockholmare är blodgivare i dag men nästan alla förväntar sig att få blod om olyckan är framme, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholm.

Stockholms läns befolkning ökade i fjol med 35 161 personer. I takt med befolkningsökningen växer även behovet av blod. Under årets första nio månader nyregistrerade sig 10 550 Stockholmare som givare, trots detta behövs det 20 000 fler för att säkra blodtillgången inom sjukvården.

– Det är roligt att antalet blodgivare ökar. Nu gäller det att få fler att gå från tanke till handling. Blod kan inte tillverkas, det kan bara ges från människa till människa. Utan blodgivare skulle stora delar av sjukvården inte fungera, säger Lottie Furugård.

I dag finns det cirka 45 000 aktiva blodgivare i Stockholms län. Varje blodgivare ger blod i genomsnitt 1,9 gånger per år. Män kan ge blod fyra gånger per år och kvinnor tre gånger per år. Blod är en färskvara som bara håller i sex veckor.

Se öppettider på din Blodcentral och Stockholms blodlager här: www.geblod.nu/stockholm

För mer information, kontakta:

Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholm, 070- 484 01 40, lottie.furugard@karolinska.se

Bilaga 1

Fakta om blod
En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång
Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper
De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO-systemet delas in i:
B
AB
O

Det som förr kallades Rh-faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh-positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh-negativa (RhD-).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:
A RhD+:         37 %
O RhD+:         32 %
B RhD+:         10 %
A RhD-:          7 %
O RhD-:          6 %
AB RhD+:       5 %
B RhD-:          2 %
AB RhD-:        1 %

Källa:
www.geblod.nu

Bilaga 2

Här kan du ge blod i Stockholms län:

Blodcentralen Danderyd
Danderyds sjukhus
T-bana: Danderyds sjukhus

Blodcentralen Fridhemsplan
S:t Eriksgatan 40
T-bana: Fridhemsplan, uppgång S:t Eriksgatan

Blodcentralen Hötorget
Biljetthallen uppgång Sergelgatan
T-bana: Hötorget

Blodcentralen Skanstull
Ringvägen 100
T-bana: Skanstull

Blodcentralen Södertälje
Saltsjögatan 9
Pendeltåg: Södertälje C

Blodbussen
Se geblod.nu

Bilaga 3

Så blir du blodgivare
Är du mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare.

Kom när det passar dig.
Boka en tid för ett första besök på
www.bliblodgivare.nu eller gå in direkt på närmaste blodcentral eller blodbuss.

Fyll i hälsodeklaration.
Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen för blodgivning.

Ge blod igen.
Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4.5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Behovet av blod är större än tillgången. Därför kan du vara helt säker på att varje droppe du ger kommer till livsviktig nytta.

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta blodcentraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker drygt 200 platser. Varje år samlas det in runt 30 000 liter blod från cirka 45 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning och hur blodet ska hanteras. För mer information besök
www.geblod.nu

Taggar: