Stockholms blodgivare är jämställda

I Stockholm ger lika många män som kvinnor blod. Under 2010 gav sammanlagt 44 495 personer blod i Stockholm. Hälften av dem var kvinnor. Endast i en åldersgrupp sker en viss förskjutning av fler kvinnor och det gäller de födda på 90-talet. Det visar en ny sammanställning över Stockholms blodgivare.

Varje dag behövs det omkring hundra liter blod inom sjukvården i Stockholms län. Eftersom blod inte kan tillverkas är sjukvården beroende av blodgivarnas frivilliga insatser. En ny sammanställning över Stockholms blodgivare visar att lika många män som kvinnor ger blod. Genomsnittsåldern är 42 år.

– I dagsläget ger tre av hundra stockholmare blod. Vi är väldigt tacksamma för våra dryga 40 000 blodgivare, men vi behöver 20 000 personer till för att säkerställa att det finns blod till alla som behöver, säger Eva Stenstam, kommunikationsansvarig för Blodcentralen Stockholm.

Socialstyrelsen har uppskattat att 100 000 patienter får blod varje år i hela landet. Av dessa får troligen minst en tredjedel blodtransfusion som är direkt livräddande i akuta situationer. Inom vården i Stockholms län gick det åt sammanlagt 89 000 påsar blod under 2010. Volymen i en påse som ges till patient är mellan 2,5 - 3 deciliter.

– Bland annat kan vi se att alla Stockholms kvinnokliniker, det vill säga alla förlossningar och gynekologiska avdelningar, under 2010 använde över 3 000 påsar blod. Man kanske inte tänker på att även en förlossning ibland kan kräva en del blod och att det är tack vare våra blodgivare som detta är möjligt, säger Eva Stenstam.

Stockholms blodlager:
Gå in på www.bliblodgivare.nu för att se status på Stockholms blodlager i realtid.
Bilaga 1:
Fakta om blod
Bilaga 2: Så blir du blodgivare

För mer information, kontakta:

Eva Stenstam, kommunikationsansvarig för Blodcentralen i Stockholm, 070-167 14 94, eva.stenstam@karolinska.se

Bilaga 1

Fakta om blod
En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång
Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper
De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO-systemet delas in i:
B
AB
O

Det som förr kallades Rh-faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh-positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh-negativa (RhD-).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:
A RhD+: 37 %
O RhD+ : 32 %
B RhD+: 10 %
A RhD- : 7 %
O RhD-: 6 %
AB RhD+: 5 %
B RhD-: 2 %
AB RhD-: 1 %

Bilaga 2

Så blir du blodgivare
Är du mellan 18 och 60 år, frisk och väger minst 50 kilo är chansen stor att du kan bli blodgivare.

Kom när det passar dig.
Boka en tid för ett första besök på www.bliblodgivare.nu eller gå in direkt på närmaste blodcentral eller blodbuss.

Fyll i hälsodeklaration. Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen för blodgivning.

Ge blod igen. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4.5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Behovet av blod är större än tillgången. Därför kan du vara helt säker på att varje droppe du ger kommer till livsviktig nytta.

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta blodcentraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker drygt 200 platser. Varje år samlas det in runt 30 000 liter blod från cirka 40 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning och hur blodet ska hanteras.  För mer information besök www.geblod.nu

Taggar: