Stor brist på sällsynta blodgrupper

Det råder stor brist på blod från personer med sällsynta blodgrupper. Därför behövs fler blodgivare med ursprung i Afrika, Asien och Sydamerika. I samband med Internationella blodgivardagen 14 juni uppmärksammar Blodcentralen i Stockholm behovet av fler givare från andra länder.

– I Stockholm har vi omkring hundra patienter med ovanliga blodgrupper där det kan behövas blod från särskilda blodgrupper vid blodtransfusion. I dag får vi hjälp från bland annat England och Frankrike men tillgången är ändå osäker, säger Lottie Furugård, kommunikationsansvarig för Blodcentralen Stockholm.

Utöver de vanliga blodgruppssystemen ABO och Rh, känner man till ett 30-tal andra blodgruppssystem. En sällsynt blodgrupp är en blodgrupp som innehas av mindre än 1 procent av befolkningen.

– Nästan varje land har någon unik blodgrupp. I Sverige finns det en sällsynt blodgrupp som förekommer hos familjer i Västerbotten. I Finland har vissa familjer en blodgrupp som inte finns någon annanstans i Europa. Hos afrikaner förekommer blodgrupper som är vanliga i Afrika men mycket ovanliga i Sverige, säger Marja-Kaisa Auvinen, biträdande överläkare vid Blodcentralen i Stockholm.

För den som har bott längre perioder i länder med Malaria eller sjukdomen Chagas gäller särskilda regler vid blodgivning. Till hösten startar Blodcentralen ett projekt för att få in fler blodgivare med sällsynta blodgrupper. Blodcentralen räknar med att behöva testa några tusen personer för att hitta 20-30 givare med sällsynta blodgrupper.

Se Stockholms läns blodlager i realtid: www.geblod.nu

Bilagor:
Fakta om sällsynta blodgrupper

Fakta om blod
Fakta om Internationella blodgivardagen

För mer information:
Lottie Furugård, kommunikationsansvarig, Blodcentralen Stockholm, lottie.furugard@karolinska.se, 070- 484 01 40.

För medicinska frågor:
Marja-Kaisa Auvinen, biträdande överläkare, Blodcentralen Stockholm, marja-kaisa.auvinen@karolinska.se, 070-167 13 76.

Bilaga 1
Fakta om sällsynta blodgrupper

- En sällsynt blodgrupp förekommer hos mindre än en procent av befolkningen i respektive land

- Man känner till ett 30-tal blodgruppssystem
- I Sverige råder särskilt stor brist på blod från blodgrupper som finns i Afrika, Asien och Sydamerika

Bilaga 2
Fakta om blod

En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång
Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper
De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO-systemet delas in i:

B
AB
O

Det som förr kallades Rh-faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh-positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh-negativa (RhD-).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:
A RhD+: 37 %

O RhD+: 32 %
B RhD+: 10 %
A RhD-: 7 %
O RhD-: 6 %
AB RhD+: 5 %
B RhD-: 2 %
AB RhD-: 1 %

Källa: www.geblod.nu

Bilaga 3

Fakta om Internationella blodgivardagen:

Internationella blodgivardagen firas över hela världen den 14 juni. Det är en global manifestation för blodgivning och syftar till att tacka världens alla blodgivare samt uppmärksamma hur viktigt det är med säkert blod, tillgängligt för alla som behöver det. Årets tema är ”Varje blodgivare är en hjälte.”

Internationella blodgivardagen infaller på Karl Landsteiners födelsedag. År 1900 upptäckte österrikaren Karl Landsteiner blodgruppssystemet ABO. Det medförde att blodtransfusioner blev möjliga att utföra på ett mer rutinmässigt och säkert sätt. Karl Landsteiner fick Nobelpriset 1930 för sin upptäckt. Han föddes den 14 juni 1868.

Den 14 juni varje år delar Sveriges Blodcentraler ut priset ”Årets blodgivarinsats”. I år tillföll priset Linnéa Renholm Persson som under flera år varit hela Sveriges blodgivarambassadör. Linnéa fick blod från 168 blodgivare när hon var 12 år och hade myeloisk leukemi. Priset kommer att delas ut vid en ceremoni i Linnéas hemstad Landskrona på kvällen den 14 juni.

I Stockholm firas Internationella blodgivardagen med aktivteter hela dagen. Bland annat uppmärksammas behovet av blodgivare med sällsynta blodgrupper genom en namninsamling vid Kulturhuset ,Sergels torg, med personer som härstammar från Afrika, Asien och Sydamerika.

Blodbussen finns på Sergels Torg, vid Kulturhuset och erbjuder nyanmälan och blodgivning kl. 8.30–15.30.

Blodcentralen finns där du finns. Det finns fem fasta blodcentraler i Stockholms län samt fem blodbussar som besöker drygt 200 platser. Varje år samlas det in runt 40 000 liter blod från cirka 47 000 blodgivare. Blodcentralen är en del av Stockholms läns landsting. Socialstyrelsen bestämmer regler för blodgivning och hur blodet ska hanteras. För mer information besök www.geblod.nu

Taggar: