Sveriges första trailer för blodgivning

Fredag den 26 mars klockan 14.00 invigs Sveriges första lastbilstrailer för blodgivning vid Kulturhuset Sergels torg i Stockholm. Varje dag behövs det ca 100 liter blod för att hjälpa svårt sjuka och skadade i länet. Blod kan inte tillverkas, det kan bara ges från människa till människa. Dessutom är blod en färskvara som bara håller i sex veckor. Idag är knappt 3% av länets vuxna befolkning blodgivare. För att säkra behovet av blod för Stockholms sjukvård behöver andelen blodgivare öka till 5%. Med lastbilstrailern ökar Blodcentralen tillgängligheten väsentligt för den livsviktiga blodgivningen i länet. Trailern blir i praktiken en komplett blodcentral på hjul som kan erbjuda blodgivning flera dagar vid samma besöksplats och ger därmed helt nya möjligheter att nå ut i länet för att få fler givare. Hopfälld är trailern endast 2,5 meter bred och 13,6 meter lång. Utfälld rymmer salen på 47 kvadratmeter, sex britsar för blodgivning, reception, samtalsrum, pentry och förråd. Den ljusa och luftiga lokalen erbjuder trivsam och avkopplande miljö för både blodgivare och personal. Trailern kommer att ingå i Blodcentralens ordinarie blodbusspark som besöker ca 200 företag och köpcentra i Stockholms län. Sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt invigningstalar och klipper bandet klockan 14.00 därefter är det fritt fram att anmäla sig som blodgivare eller ge blod fram till klockan 18.00. För ytterligare information var vänlig kontakta: Lottie Furugård kommunikationsansvarig Blodcentralen i Stockholms län Tel. 0704 84 01 40 lottie.furugard@karolinska.se Suzanne Seaton enhetschef för blodbussarna i Stockholms län Tel. 0736 20 43 48 suzanne.seaton@karolinska.se