Bloks första försäljning slog rekord

Report this content

Nyligen såldes den första bostaden av den nya digitala fastighetsmäklaren Blok. Intresset var stort och över 14 000 besökte bostadsannonsen, vilket lockade mer än trettio besökare på visningen. Budgivningen gick snabbt och var över på under ett dygn. När kontraktet signerades stod det klart att ettan i Johanneshov slog prisrekord i området, jämfört med bostadsmarknadens toppnotering under 2016. Trots det höga slutpriset kunde säljaren spara 82 400 kr jämfört med en analog mäklare.

Arkadvgen 14 som sldes fr ett rekordpris

Intresset för Bloks första bostadsförsäljning var mycket högt, jämfört med genomsnittet. Totalt besökte mer än 14 000 personer bostadsannonsen, vilket är 400% över genomsnittet för en motsvarande bostad. Även antalet besökare på visningen och hastigheten på försäljningen sticker ut, jämfört med traditionella mäklare. 30 besökare är högre än normalt för området och ett dygns budgivning är mer än dubbelt så snabbt som normalt.

• Att intresset skulle bli stort var vi nog inställda på. Men det som verkligen glädjer mig som har erfarenhet av fastighetsmäkleri är att budgivningen gick både snabbt och enkelt. Trots att bostadsaffären ofta är livets största gick den snabbt, vilket sällan är fallet om intressenter känner sig osäkra. Jag tror att det beror på att vår budgivning alltid är transparent och sker bakom inlogg i BankID. Transparens skapar trygghet, säger Johannes Westergård, ansvarig fastighetsmäklare på Blok.

Även mäklararvodet avviker från normen. I detta fall blev det, baserat på faktiska offerter från traditionella aktörer, hela 82 400 kr billigare att sälja lägenheten via Blok*.

• Vi vet att det finns väldigt mycket onödigt arbete som tar mycket tid för traditionella mäklare. Vår affärsidé är att automatisera det som är repetitivt och inte skapar värde. Därför var det roligt att se hur mycket pengar vår säljare kunde spara, trots att vi samtidigt slår rekord i området, säger Ludvig Hjalmarsson, VD Blok Sverige.

Sofia Kallin berättar själv om hur det var att sälja sin lägenhet med Blok

Den första försäljningen genomfördes av Sofia Kallin. Nedan följer en intervju med henne.

Har du sålt bostad med traditionella mäklare tidigare?

• Nej, har aldrig sålt en bostad tidigare. Enbart köpt bostad. Men jag har haft andra mäklarfirmor som lämnat offerter för min bostad.

Hur kom det sig att du valde att gå med Blok istället?

• Jag valde Blok som mäklare för jag kände att arvodet passade mig mycket bättre då jag säljer en 1 rum och kök. Att arvodet istället baseras på försäljningspriset tycker jag blir mer rättvist. Till skillnad från traditionella mäklare, där arvodet är samma för alla storlekar av lägenheter, trots försäljningspris. Sedan att vi också från start fick en bra känsla för Johannes och var nyfikna på vad Blok kunde erbjuda.

Vad var annorlunda?

• Hör lite ihop med svaret ovan. Det som var annorlunda var de säkra buden. Vilket är skönt, framförallt för köpare, att alla budar på samma villkor. Även fotografierna på bostaden tycker jag stack ut. Hade även en traditionell mäklare som tog bilder på lägenheten och i jämförelse blev Bloks bilder mer personliga och med en annan ljussättning som lyfte lägenheten till det bättre. En annan sak är också 3D rundvandringen i lägenheten. Coolt och något jag inte sett tidigare på det sättet, att man exempelvis kan mäta hur långa väggarna är en fördel för att kunna planera lite innan man väl lägger ett bud. Sedan måste jag lyfta fram annonsen som på ett roligt och personligt sätt beskrev lägenheten. En lockande text som jag inte sett hos andra mäklarbyråer.

Vad var likadant?

• Kontakten mellan mäklare är likadan och budgivningen fungerar på samma sätt, förutom de säkra buden via BankID då.

Vad är ditt samlade intryck?

• Mitt samlade intryck är succé. Jag tycker att allt har fungerat smidigt och bra och jag kommer definitivt rekommendera Blok till andra personer, vilket jag redan gjort.

Förklaring: Så beräknade vi slutpriser på motsvarande objekt i området. Definition och källor. *82 400 kr billigare jämfört med en offert från en annan mäklare.

Följ oss här:
Webb: https://blok.se/
Facebook: https://www.facebook.com/bloksweden
Instagram: https://www.instagram.com/blokhem/

För mer information, vänligen kontakta:
Ludvig Hjalmarsson, VD
E-post: ludvig@blok.se

Om Blok
Blok är Nordens ledande digitala fastighetsförmedlare. Företagets affärsidé handlar om att på allvar ta bostadshandeln in på den digitala arenan. Det görs genom att automatisera många av de uppgifter den traditionella bostadsförmedlaren gör manuellt. Tack vare det kan vi erbjuda en tjänst som både är billigare och smidigare för den som ska köpa eller sälja en bostad.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Att intresset skulle bli stort var vi nog inställda på. Men det som verkligen glädjer mig som har erfarenhet av fastighetsmäkleri är att budgivningen gick både snabbt och enkelt. Trots att bostadsaffären ofta är livets största gick den snabbt, vilket sällan är fallet om intressenter känner sig osäkra. Jag tror att det beror på att vår budgivning alltid är transparent och sker bakom inlogg i BankID. Transparens skapar trygghet.
Johannes Westergård, Bloks chefsmäklare