Report this content

Frn vnster till hger Bloks globala VD Rudi Skogman Bloks svenska VD Ludvig Hjalmarsson och Bloks svenska chefsmklare Johannes Westergrd

Nästa generations fastighetsmäklare Blok ökar transparensen på den svenska bostadsmarknaden – kommentar till Fastighetsmäklarinspektionens tematiska granskning av traditionella aktörers prissättning och lockpriser.

Av 340 inkomna anmälningar till Fastighetsmäklarinspektionen under januari–maj 2020 handlade mer än en tredjedel, 128 stycken, om lockpriser.

"Ser man på vad anmälningarna till Fastighetsmäklarinspektionen mot traditionella mäklare oftast kretsar kring är det just lockpriser som ligger långt ifrån ett marknadsmässigt pris och budgivningsprocessen som inte går rätt till. Detta vill vi ändra på och välkomnar FMIs granskning av branschen." säger Ludvig Hjalmarsson, VD för Blok i Sverige.

Värderingar baserade på data och statistik som ligger så nära som möjligt det faktiska marknadsvärdet, transparenta avtal och prissättning och en digital plattform med säkra bud som inkluderar legitimering med BankID är tre fundament för Blok.

Som kund är det är bra att komma ihåg att vissa mäklare tävlar om kunder genom att höja sin egen värdeuppskattning. Höga uppskattningar bör behandlas med försiktighet eftersom det inte är en garanti för att mäklaren faktiskt kommer att sälja lägenheten till detta pris. Det finns kanske ingen statistisk grund för dessa uppskattningar – därför är det alltid värt att be om en mer detaljerad förklaring och motivering bakom värderingen.

"Ytterligare en situation som kan uppkomma vid försäljning med traditionella mäklarfirmor och den traditionella mäklarmodellen och som vi inte vill sätta en säljare i är följande 'principal agent’-problem: om kunden är tuff i sin prisförhandling med mäklaren riskerar kunden att mäklaren anstränger sig lite mindre, eller på annat sätt missgynnar den säljare som betalar ett lägre pris." fortsätter Bloks svenska VD Ludvig Hjalmarsson.

Bloks arvode är alltid 0.95% av slutpriset och maximalt 45 000 kr. Ingen affär – ingen kostnad. Och du är fri att lämna tjänsten när du vill. Till skillnad från vissa andra nya aktörer på marknaden är inte Bloks konkurrenskraftiga arvode ett resultat av att tjänster skalats bort. Blok är en fullservicemäklare som via ny teknik kan erbjuda en effektivare tjänst.

För att ytterligare stärka kundens position mäter Blok kundnöjdhet efter varje avslutad affär för att kontinuerligt kunna utvärdera vår tjänst och våra mäklare.

Följ oss här:
Webb: https://blok.se/
Facebook: https://www.facebook.com/bloksweden
Instagram: https://www.instagram.com/blokhem/

För mer information och begäran om intervju, vänligen kontakta:
Ludvig Hjalmarsson, VD
E-post: ludvig@blok.se

Blok startades 2017 i Helsingfors med visionen att skapa mäklartjänsten för framtidens bostadsmarknad. Idag har vi förmedlat fler än 2000 hem till ett samlat värde av över fem miljarder kronor. Vi har 32 anställda och är verksamma på mer än 30 orter i Finland och Sverige. Enligt våra kunder är det bästa med Blok kvalitén på arbetet, det moderna tillvägagångssättet och vår alltid tillgängliga och professionella kundservice.

Taggar:

Snabbfakta

Nästa generations fastighetsmäklare Blok ökar transparensen på den svenska bostadsmarknaden - kommentar till Fastighetsmäklarinspektionens tematiska granskning av traditionella mäklarfirmors prissättning och lockpriser.

Citat

Ludvig Hjalmarsson, VD för Blok i Sverige