Kaffe smaksätter BLOSSAs populära årgångsglögg

Report this content

För nionde året i rad släpper BLOSSA sin årgångsglögg och i år smaksätts den med kaffe rostat av Arabicabönor från El Salvador. Flaskan pryds av koordinaterna från Finca Las Delicias, det plantage där kaffebönorna har odlats. Glöggen finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 1 oktober, men vill du försäkra dig om att få en flaska kan du lägga in en förhandsbokning på bokablossa.nu redan idag.

Årgångsglöggen från BLOSSA har kommit ut varje år sedan 2003 och är uppskattad för dess spännande smakkombinationer och flaskans nyskapande design. Tidigare år har BLOSSA smaksatts med bland annat saffran, clementin och blåbär. 2011 kommer smakinspirationen från en välkänd dryck – kaffe. Med mörkrostade Arabicabönor från familjen Menendez förenas glögg och kaffe i 2011 års variant av BLOSSAs årgångsglögg.

– Vi har testat kaffebönor med ursprung från världens alla hörn och vi fastnade för Arabicabönan från familjen Menendez odling i El Salvador, säger Åsa Orsvärn, chief blender på BLOSSA.

Familjen Menendez har odlat kaffebönor i fyra generationer och klimatet i Finca Las Delicias passar utmärkt för odling av Arabicabönan. Till årets glögg har det gått åt cirka 1800 kg kaffe som har extraherats i sprit och därefter blandats med vin och glöggkryddor. BLOSSA är baserat på ett originalrecept från 1800-talet. Kaffe från familjen Menendez rostas och säljs exklusivt i Sverige hos kaffehandlaren Johan & Nyström.

– BLOSSA 11 passar utmärkt till mörk choklad med hög kakaohalt, en vällagrad hårdost eller hemmagjord knäck, där man med fördel kan addera en skvätt BLOSSA 11 i knäcksmeten. Glöggen smakar utmärkt varm såväl som kall, men jag föredrar den rumstempererad, fortsätter Åsa.

BLOSSA-flaskan får varje år ett nytt utseende och 2011 står designbyrån Jensen Pamp McCann bakom formgivningen. BLOSSA 11 kan förhandsbokas från och med idag via bokablossa.nu. Genom att förhandsboka är man försäkrad att få en flaska av den populära årgångsglöggen. Förhandsbokade flaskor finns att hämta ut på Systembolaget från och med första veckan i oktober. BLOSSA 11 kostar 89 kr.

Läs mer om BLOSSAs sortiment på www.blossa.se. Besök även facebook.com/blossaglogg

För mer information och pressbilder, kontakta:
Maria Snitting, Brand Manager, Altia Sweden Tel: 070-388 73 47, e-post: Maria.Snitting@altiacorporation.com