• Blue Cromos Management AB/

Blue Cromos framträder vid GS1 Global Forum 2024 i Bryssel, 21 & 22 februari, för att berätta om och demonstrera en lösning för smidig hantering av data för digitala produktpass.

Report this content

Om bara tre år planerar EU att införa krav på att produkter som säljs inom unionen ska kompletteras med omfattande, verifierad och uppdaterad digital information och certifikat om cirkularitet, miljöpåverkan och ansvarsfull produktion. Med start för ett begränsat antal branscher är avsikten att gradvis utvidga omfattningen.

Produktdata – från ett nödvändigt ont att hantera till en värdeskapande tillgång

Blue Cromos ser bortom den initiala utmaningen att få tag i dessa data och har, tillsammans med GS1 och utvalda distributörer och återförsäljare, utvecklat en lösning för smidig, säker och effektiv tillgång till verifierade, distribuerade data för professionellt bruk. Allt baserat på öppna och interoperabla standars.

Metoden har potential att inte bara drastiskt förenkla hanteringen av data för digitala produktpass utan även att revolutionera tillgång till och hantering av produktdata, certifikat och produkthändelser av andra slag. Blue Cromos metod för säker och verifierad tillgång till öppna data utmanar den gängse metoden att låsa in källdata i leverantörers interna system och därmed tvinga alla andra att samla och hantera kopior av dessa data i sina system. Blue Cromos metod minskar drastiskt behoven av att underhålla data, skapar smidig tillgång och förpassar kopierande, uppdaterande och inaktuella data till historien.

Framträder vid inte bara en session utan TVÅ

Fredrik Malm, CEO, kommer att presentera 21 februari vid en session för speciellt inbjudna deltagare på plats från Healthcare, Återförsäljare inom Retail, Apparel, Packaging, färskvaror och General merchandise och vid en öppen session 22 februari, som även är öppen för deltagande på distans, riktad till teknik och byggbranscherna.

Ännu mer värdefullt för näringslivet än vi insåg i början

”Det är inte utan stolthet som vi presenterar denna plattform för agil och effektiv tillgång och hantering av data för detta forum, liksom hur den kan förenkla hanteringen av data för digitala produktpass, för denna grupp av världsledare inom standardisering och datahantering” säger Fredrik Malm, CEO för Malmöbaserade Blue Cromos. ”Vår entusiasm har bara ökat under utvecklandet av plattformen, efter hand som vi insett hur potentialen växt bortom vårt ursprungliga syfte. Hanteringen av produktdata kommer att förändras i grunden. Från att ha varit en frustrerande utmaning att hantera, omvandlar vi produktdata till en tillgång i affärsutveckling.

Om digitala produktpass

Med start inom de närmaste åren kommer EU att kräva att produkter som säljs inom unionen förses med digitala produktpass med information kring miljöbelastning, reparation och underhåll, återvinning och ansvarstagande produktion, liksom certifieringar inom hållbarhet och socialt ansvarstagande. Införandet kommer att ske bransch för bransch.

Detaljerna kring exakt vilken sort data som kommer att efterfrågas är fortfarande under utarbetande men vi kan utgå från att näringslivet kommer att stå inför stora utmaningar för att få fram informationen, att verifiera äktheten och att hålla den uppdaterad och korrekt.

Mer information hittar du här:

Eller kontakta Fredrik Malm
Fredrik.malm@bluecromos.com