Blue1 fick åter IATA:s IOSA certificat

Blue1, som redan i oktober 2004 som första finländska flygbolag blev IOSA certifierat av IATA, har för tredje gången genomgått IATA:s värdering. IOSA (IATA Operationl Safety Audit), som är i kraft två år i gången, är en internationellt accepterad standard för att värdera ett flygbolags säkerhet, kvalitet samt operationella ledning. IOSA revisionen utförs av auditörer som är godkända av IATA. Ett revisionsteam, som består av fem till åtta auditörer, går igenom flygbolagets hela operativa verksamhet. Auditörerna använder sig av checklistor som består av hundratals frågor under veckan som auditen pågår.
Godkända flygbolag blir registrerade i IATA:s Audit Register och är ett krav för fortsatt medlemskap i IATA.
När ett flygbolag godkänns innebär det bl.a. möjligheter till så kallad code-share verksamhet globalt med andra bolag. Blue1 hör till de första flygbolagen i världen som kvalificerade sig till IATA's Register. Blue1´s målsättning har alltid varit hög säkerhetsnivå vilket nu har verifierats av denna kvalitets- och säkerhetsrevision.