Blue1 flyttar till Terminal 1 - ökad smidighet på flygresa

Ny terminalindelning enligt flygbolag på Helsingfors-Vanda flygplats 5/8
Blue1 flyttar till Terminal 1 - ökad smidighet på flygresa

Den 5 augusti införs en ny, flygbolagsbaserad terminalindelning på Helsingfors-Vanda flygplats. Samtliga Blue1 flyg, såväl inrikes som utrikes, kommer att flytta till Terminal 1. Tjänsterna på Terminal 1 genomgår som bäst en total formförändring. En smidigare flygresa är att förvänta till hösten.

Indelningen i inrikes- och utrikesterminalerna på Helsingfors-Vanda flygplats upphör den 5 augusti. I fortsättningen bestäms flygterminalen enligt vilket flygbolag man reser med och samtliga Blue1 inrikes- och utrikesflyg, både avresan och ankomsten,  kommer att ske via Terminal 1 (nuvarande inrikesterminal). Även SAS och fyra andra Star Alliance flygbolag kommer att vara verksamma i Terminal 1. Sammanlagt 12 flygbolag kommer att operera från Terminal 1.

Terminal 1 byggs nu om för att möta även den internationella flygtrafikens behov. Även om ombyggnadsarbetet kommer att pågå fram till slutet av år 2009, kommer de viktigaste funktionerna att stå färdiga den 5 augusti.

Alla tjänster nära på Terminal 1
I fortsättningen kommer Terminal 1 att innebära en allt smidigare flygresa för Blue1:s passagerare. I den kompakta Terminal 1 finns alla tjänsterna och funktionerna nära passagerarna. Terminal-förnyelsen medför  snabbare bagagehantering och kortare transfer till anslutningsflygen då Star Alliance samarbetspartners finns nära varandra under samma tak.
En viktig nyhet på Terminal 1 är SAS Business Lounge, som kommer att stå till Blue1 och SAS passagerarnas tjänst i både inrikes-  och utrikestrafik. Det utvidgade SAS Business Lounge flyttar till Terminal 1:ans portområde i helt ny skepnad i oktober.
En annan nyhet på Terminal 1 är Fast Track säkerhetskontrollen, som Blue1 och SAS affärskunder redan är bekanta med från de övriga huvudflygplatserna i Norden. Fast Track tjänsten kommer att tas i bruk under höstens gång.
Även Blue1/SAS service center kommer att flytta från gången mellan terminalerna till Terminal 1:ans bottenvåning, närmare kunden.

Smidigare flygresa i sikte
Att Blue1 med sina huvudsamarbetsspartners nu flyttar till Terminal 1 är ett viktigt led i utvecklingen av flygbolagets marktjänster. ”När alla de förnyade tjänsterna och funktionerna väl är på plats på hösten, når servicen på Terminal 1 en helt ny nivå. En smidig resa även före och efter flygningen är allt viktigare för våra passagerare. Blue1 har som mål att bli föregångare i utvecklandet av marktjänster”, berättar Johanna Jäkälä,  ansvarig för terminalförrnyelsen och servicetjänsterna på Blue1.

Andra förnyade tjänster och funktioner att tas i bruk under höstens gång på Terminal 1 är bl a förnyat bagagehämtnings- och tullområde, ny gränskontroll och förnyat utbud av caféer, restauranger och shopping.

Information:
Blue1 Communications, 050 444 0607