Blue1 har beviljats miljöcertifikat

Blue1 har som ett av de första reguljärflygbolagen i Norden beviljats certifikatet ISO 14001 för sitt miljöledningssystem. Hållbarhet är ett centralt led i Blue1:s tillväxtstrategi.

ISO 14001-certifieringen omfattar Blue1:s operativa verksamhet. Bureau Veritas Finland ansvarade för auditeringen och certifieringen av Blue1:s miljöledningssystem.

Den internationella flygtransportorganisationen IATA har vid sidan om flygsäkerheten lyft fram miljöansvaret som flygindustrins viktigaste prioriteter. Även Blue1:s avsikt är att ha ansvarsfull tillväxt i sin flygverksamhet genom bl.a. att ständigt minska på miljöpåverkan. Detta förverkligas genom kontinuerliga förbättringar i miljöåtgärderna samt ambitiösa miljömål.

Blue1:s certifierade miljöledningssystem styr och utvecklar systematiskt Blue1:s miljöåtgärder. Huvudpunkten ligger på utförandet av tre miljöprogram inom flyg, kabin och den tekniska verksamheten. Med hjälp av miljöprogrammen åtgärdas de mest kritiska miljöpåverkningarna inom Blue1:s operativa verksamhet på ett konkret sätt. Dessa är koldioxid- och kväveoxidutsläppen, flygbullret, osorterat kabinavfall och farliga kemikalier.

En certifiering av miljöledningssystem enligt ISO 14001-standarden är ett viktigt steg för Blue1. ISO 14001 gör det möjligt för Blue1 att styra och utveckla miljöåtgärderna samt att dokumentera framstegen enligt en internationellt erkänd standard.

Bildtext: Blue1 har emottagit miljöcertifikatet ISO 14001. På bild till höger Blue1:s vd Stefan Wentjärvi samt Matti Hukari, Certification Manager på Bureau Veritas.

Bilden i högresolution.

Ytterligare information: Tom Christides, Kommunikationsdirektör, 040 7523131

Bureau Veritas
Bureau Veritas Koncernens nätverk, med regionala och lokala kontor, utvecklar och bibehåller kundrelationer samt genomför ett omfattande utbud av tjänster som inspektion, provning, revision, certifiering, klassning av fartyg och relaterad teknisk assistans, utbildning och outsourcing. Bureau Bureau Veritas grundades 1828. Bureau Veritas använder sin mångsidiga kunskap av fler är 41 000 anställda från 850 kontor och laboratorier i 140 länder.