Blue1 ökar flygningar till Norra Finland

Blue1 ökar kraftigt flygningar till Norra Finland, especiellt till Uleåborg. Antal dflygningar ökar från fem till sju från och med nya vintertidtabell.

Blue1 öppnar en rutt mellan Helsingfors och Kuusamo den 11 februari 2009. Rutten trafikeras tre gånger i veckan på onsdagar , fredagar och söndagar ända till den 26 april 2009. Turismen i Lappland är i kraftig tillväxt och Kuusamo är ett av områdets populäraste resmål. Det tar under 30 minuter att köra från Kuusamo flygplats till Ruka, beläget i hjärtat av detta vintersemesterområde. Blue1 erbjuder ett konkurrenskraftigt alternativ att flyga mellan Helsingfors och Kuusamo under högsäsong. Som förmånligast kommer biljettpriset per enkelresa att vara 79 € inklusive skatt.

Blue1 kommer att dubblera sina flighter till Kittilä från och med i vinter. Dessutom kommer SAS att starta direktflyg två gånger per vecka från Stockholm till Kittilä. Både Blue1 och SAS erbjuder utmärkta anslutningar till/från mellaneuropa till/från Kittilä. Nu får också invånare i Kittilä möjlighet att nå europeiska och interkontinentala destinationer från hemmaflygplatsen. Blue1 startar åter flighter på den populära rutten Helsingfors-Kittilä den 7 november 2008. Blue1 flyger två gånger per vecka till den 13 februari 2009, med utökad frekvens under jul och nyår. Med start den 13 februari 2009 till och med slutet av april kommer Blue1 att flyga 10 flyg per vecka till Kittilä. Nu får också invånare i Kittilä möjlighet att nå hjärtat av Europa från hemmaflygplatsen. SAS börjar flyga mellan Stockholm och Kittilä från den 19 december 2008. De flyger på rutten två gånger per vecka med MD/B737-flygplan.

Blue1 förbättrat tidtabeller mellan Kuopio och Helsingfors. Tidigare morgonflyg möjliggör bättre flygförbindelser från Kuopio via Helsingfors vidare till t. ex. Stockholm.