Blue1:s passagerarsiffror fortsätter att öka

Blue1:s passagerarantal fortsatte att öka under årets första kvartal. Från årets början har 433 000 passagerare flugit med Blue1, vilket är 16 % mera än året innan. Speciellt Inrikes- och Europarutterna har bidragit till den starka tillväxten. Trafiken, RPK var under det första kvartalet 39 % högre än året innan,och kapaciteten, ASK 38 % högre. Kabinfaktorn var 59,8 %, och förbättrades med +0,4 procentenheter.

Den kraftiga kapacitets- och trafikökningen beror främst på att Blue1 öppnade 10 nya europeiska destinationer i mars 2006. Marknadsandelen på de inhemska rutterna har stigit i år, och de europeiska rutterna har haft bättre beläggning än under det första kvartalet 2006.

Ett förnyat affärskoncept, Economy Extra lanserades i februari i Skandinavien, och har blivit väl emottaget. Blue1's tekniska avdelning flyttade i mars under samma tak i ny flygplanshangar vid Helsingfors-Vanda flygfält från att tidigare varit verksam i tre olika hangarer.

Förbättrad lönsamhet under första kvartalet

Passagerarintäkterna ökade som en följd av högre passagerarvolymer under första kvartalet med 5 MEUR jämfört med föregående år och uppgick till  47 (42) MEUR. Omsättningen ökade 17 %  till 53 (46) MEUR.

Enhetskostnaderna har som en följd av ökad produktion sjunkit under första kvartalet 20 % jämfört med föregående år, trots att bränslekostnaderna fortsättningsvis är höga.

Resultatet efter finansiella poster förbättrades under perioden januari-mars 2007 med 2,8 MEUR och uppgick till + 0,1 (-2,7) MEUR. Resultatförbättringen för det första kvartalet beror på högre passagerarvolymer och lägre enhetskostnader.

Det första kvartalet är resultatmässigt p.g.a. säsongvariation traditionellt det svagaste av årets kvartal. Resultatet för det första kvartalet 2007 var i bolagets historia det bästa någonsin.

Blue1 Corporate Communications

Ytterligare information: