Janne Hattula ny verkställande direktör för Blue1

Janne Hattula ny verkställande direktör för Blue1

Till ny verkställande direktör och COO för Blue1 har utnämnts Janne Hattula (33). Hattula som tillträder den 1.7.2012 har en gedigen erfarenhet av flygbranschen och har senast innehaft posten som kommersiell direktör på Blue1. Den nuvarande VD:n Stefan Wentjärvi lämnar enligt avtal Blue1 i slutet av juni.

Ledarskiftet i Blue1 är ett led i SAS koncernens 4Excellence strategi, som bland annat har som mål att stärka Blue1 och därmed SAS position på den finländska marknaden. Blue1 kommer i framtiden att fungera som ett produktionsbolag i SAS koncernen med uppgift att levererar trafik in i SAS nätverk.

”Blue1 har gått igenom en rad stora förändringar, som betyder att Blue1 fokuserar på den skandinaviska trafiken. Jag är glad över att vi till Blue1 får en ny ledare som varit starkt engagerad i den nya strategin och är genast beredd att föra Blue1 vidare helt enligt strategin. Samtidigt vill jag gärna rikta ett stort tack till Stefan för hans stora insats”, säger SAS koncernchef Rickard Gustafson.

Också Stefan Wentjärvi är glad över att det är Janne Hattula, som med sin långa erfarenhet inom Blue1, skall föra arbetet vidare.

”Omstruktureringsarbetet som inleddes förra året har slutförts planenligt och Blue1 har en punktlighet och kundnöjdhet som är bäst i klassen. När Blue1 går in i en ny fas och stärker SAS positionen i Finland med 8 nya finska destinationer i år, är det dags att för mig att tacka och lämna över rodret till följande”, säger Stefan Wentjärvi.

Janne Hattula  - bildmaterial via