Ökat utbud till Kittilä med Blue1 och SAS

Blue1 fördubblar sina flyg från Helsingfors till Kittilä inkommande vinter. Också SAS öppnar reguljärtrafik mellan Stockholm och Kittilä.

Blue1 till Kittilä fr.o.m. 7.11

Blue1 fortsätter med sina populära flyg från Helsingfors till Kittilä inkommande vinter. Trafikstart sker redan den 7 november 2008. Rutten trafikeras två gånger i veckan fram till 13.2; under jul och nyår erbjuds dessutom tilläggsavgångar.

På vårvintern, med start 13.2.2009, utökas avgångarna mellan Helsingfors och Kittilä till 10 veckoturer. Flygen fortsätter ända till slutet av april 2009.

Linjen trafikeras med Blue1:s MD90-plan som har plats för 166 passagerare.

Rutten betjänar förutom finländare även resenärer som kommer från Centraleuropa till finska Lappland. De nya tilläggsflygen erbjuder utmärkta förbindelser från London Heathrow, Paris Charles de Gaulle samt Milano Malpensa via Helsingfors till Kittilä.

Blue1 kan nu för första gången erbjuda en beaktansvärd möjlighet att flyga från Centraleuropas nyckelmarknader till Kittilä och tillbaka. Utbudet möjliggör också bättre möjligheter för invånarna i Kittilä att flyga från sin egen hemort med Blue1 och SAS till Centraleuropa eller med SAS interkontinentala linjer till fjärrdestinationer.

SAS öppnar rutt till Kittilä från Stockholm

Även SAS börjar flyga till Kittilä i vinter. Rutten Stockholm – Kittilä öppnas den 19 december 2008 med två avgångar i veckan. Detta innebär utmärkta förbindelser via Stockholm till Kittilä från ett flertal storstäder i Centraleuropa, bl.a. från Amsterdam, Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, London, München och Zürich.

Blue1:s och SAS starka gemensamma satsning på Lappland är en del av bolagens ruttstrategi. Båda erbjuder säsongsanpassade tidtabeller som allt bättre motsvarar kundernas krav såväl i hemlandet som internationellt.

Kittiläs popularitet som semesterort ökar årligen. Kittilä flygplats ligger på bekvämt avstånd från flera kända skidorter som t.ex. Levi, Ylläs och Pallastunturi. Det tar exempelvis endast ca 20 minuter med bil från Kittilä flygplats till Levi. De lappländska semesterorterna erbjuder mångsidiga möjligheter till en mängd vinteraktiviteter som skidåkning, safari med renar, hundspann och bastubad med svalkande vinterbad.