Blue Coat förenar web gateway-kapacitet med CASB i syfte att släppa branschens första Cloud Generation Gateway.

Efter det omfattande CASB-förvärvet av Elastica förenar nu marknadsledaren inom säker web gateway CASB-kapacitet med avancerat skydd mot hot, för att kunna leverera en komplett molnsäkerhetslösning.

SUNNYVALE, Kalifornien, 25 november 2015: I kölvattnet av Blue Coats betydande förvärv av moln- innovatören Elastica,Inc.  har Blue Coat Systems, Inc.adderat en ny uppsättning produkter och funktioner för molngenerationen till sin marknadsledande Blue Coat Security Platform, vilka integrerar viktiga komponenter som krävs för att skydda företag i dagens snabbt föränderliga IT-miljö.

Dessa ”molngenerations egenskaper” innebär en betydande utveckling av Secure Web Gateway, och kombinerar Cloud Access Security Broker (CASB), Advanced Threat Protection (ATP), integrerad Web Application Firewall (WAF) och krypterad hantering (SSL), vilket avsevärt leder Blue Coats branschledande webb- och molnsäkerhetslösning framåt. Tillsammans med CloudSOCTM-kapacitet från Elastica och kryptering och tokeniserings-teknik genom förvärvet av Perspecsys, bildar Blue Coat Clouds Generation GatewayTM fundamentet för Blue Coat Security Platform och kan utnyttja Blue Coats kompetens inom nätverk, säkerhet och moln för att säkerställa skydd för både befintliga och framtida datormiljöer.

Blue Coat lanserar fem nya produkterbjudanden för att ta itu med dessa utmaningar:

CASB-synlighet och Access Security utvidgar Blue Coats marknadsledande Secure Web Gateway för att leverera heltäckande riskhanteringsförmåga för molnapplikationer. Detta gör det möjligt för organisationer att kontrollera sanktionerad molnverksamhet på ett säkert sätt, samt hantera skugg-IT.

Organisationer som erbjuder skydd av data i molnet förlorar vanligtvis kontrollen över sin data när den är placerad inuti molnapplikationer. Blue Coats lösning för skydd av data i molnet levererar marknadsledande tokenisering och kryptering för att säkerställa datahemvist och säkerhet, och ger kunderna möjlighet att upprätthålla fullständig kontroll över sin data när de använder molnapplikationer.

Avancerad Secure Gateway, en ny modell i Blue Coats program för säkra web gateways, levererar konsoliderad innehållsanalys för ATP som kombinerar anti-virusskanning, vitlistning, statisk kodanalys och orkestrering för sandbox-analys.

Cloud Generation Intelligence Services erbjuder riskanalys för webb, molnapplikationer, filer och avancerade hot, för att leverera realtidsdata från Blue Coats globala Intelligence Network.

Integrated WAF levererar tredje generationens funktioner för att skydda inkommande applikationstjänster för organisatoriskt ägda datacenter och molnapplikationer.

Funktionalitet från Elasticas CloudSOC, såsom full molnapplikations-DLP och upptäckt av molnbrott, granskning och nätverksanalys kommer snabbt att integreras i Blue Coat Security Platform och funktionerna i Cloud Generation Gateway.

"Massiva förändringar i användandet av molnapplikationer och tjänster förändrar behoven dramatiskt och bönar om en ny strategi för säkerhet”, säger Michael Fey, koncernchef och COO på Blue Coat. "I takt med att organisationer funderar på hur de kan skapa trygghet i molnåldern är det viktigt att de inte bara skyddar och kontroller interaktion med molnapplikationer, utan har en skalbar och elastisk lösning. Den trend som för närvarande erbjuds av nischleverantörer tvingar in kunder i en situation där de har spridit ut en enda molninteraktion från en användare över flera lösningar och flera moln. Med ett så defensivt förhållningssätt bäddar du för komplexitet, förseningar och tvetydighet, vilket inte är ett hållbart alternativ. Blue Coat Security Platform och vår Cloud Generation-kapacitet ger kunderna en ny, aldrig tidigare skådad nivå av säkerhet och integration i molnåldern. "

En ny säkerhetslösning för dagens IT-miljö

Fortsätt ha kontroll över den utvecklade nätverk.

Seismiska förändringar i företagens IT-miljö driver behovet av att ompröva säkerhetstänket. Nya anslutningsmöjligheter har tillkommit och krypterad trafik är under utveckling, vilket skapar blinda fläckar för säkerhetskontroller. Wi-Fi och 4G/5G har blivit standard för anslutning även på kontoret, och det gör att den traditionella nätverksomkretsen väsentligen löses upp, och molntjänster som salesforce.com och Box tillkommer för att underlätta nya arbetsmetoder. I denna föränderliga miljö ger Blue Coats Cloud Generation Gateway fullständig säkerhet genom att erbjuda full insyn och kontroll för webb- och molntillgång, oberoende av plats, från vilken enhet som helst, även om trafiken är krypterad.

Att underlätta övergången till molnet

Sanktionerade moln och skugg-IT gör det enkelt att klicka fram molnapplikationer och tjänster som Box eller AWS som skapar oro kring molndatasäkerhet, datahemvist och efterlevnad. Dessutom innebär dessa förändringar att organisationer kommer att behöva nya virtuella formfaktorer och agila förmågor för att dynamiskt kunna anpassa sig till en elastisk molnvärld, såväl offentlig som privat. Cloud Generation Gateway fokuserar på dessa branschskiften så att kunderna kan bedöma och kontrollera risken för osanktionerad molnanvändning, men tillfogar samtidigt kritiska säkerhetsåtgärder för att eliminera dataläckage, behålla datahemvist genom tokenisering, upprätthålla efterlevnad för sanktionerade molnapplikationer och skydda företagens datacenter och molnapplikationer.

Säkra slutpunkten och ”de anslutna enheternas revolution”

Slutpunkter har utvecklats bortom de traditionella dataplattformarna som servrar och stationära datorer, men säkerhetskontrollerna för nästa generations slutpunkt har inte utvecklats med dem. Anslutna datormiljöer som mobilt och Internet of Things (IoT) innebär nya arenor som måste skyddas mot fientliga attacker, men tyvärr är säkerhetskontroller vid slutpunkten inte svaret. Organisationer som optimerar dessa nya enheter är helt enkelt oförmögna att distribuera slutpunkts-säkerhetskontroller eftersom dessa enheter saknar gränssnitt för att göra det. Det bästa sättet att effektivt skydda enheterna är via Cloud Generation Gateways, som kan förmedla enheternas interaktioner med omvärlden. Detta ger organisationer möjlighet till en fördjupad kontroll med fullständig inblick, även när slutpunktssäkerhet inte kan användas.

Cloud Generation Gateway  är en viktig del av Blue Coat Security Platform som möter ökade krav på nätverk, säkerhet och moln med hjälp av fem avancerade lösningar som fungerar lika bra i såväl lokala som molnbaserade miljöer:

• Avancerad webb- och molnsäkerhet

• Hantering av krypterad trafik

• Avancerat skydd mot hot

• incidenthantering och nätverksanalys

• Nätverksprestandaoptimering

# # #

Blue Coat and the Blue Coat logo are registered trademarks or trademarks of Blue Coat Systems, Inc. or its affiliates in the United States and certain other countries. All other trademarks mentioned in this document are the property of their respective owners.

Presskontakt:

Susan Rose, + 46 73 300 3010, e-mail susan@susanrose.se

Blue Coat är marknadsledare inom företagssäkerhet och skyddar 15 000 organisationer varje dag, bland annat 88 av de 100 största globala företagen. Blue Coat Security Platform förenar nätverk, säkerhet och moln och ger maximalt skydd mot avancerade hot, samtidigt som det minimerar påverkan på nätverksprestanda och möjliggör molnbaserade applikationer och tjänster. Blue Coat förvärvades av Bain Capital i mars 2015. För mer information besök: www.bluecoat.com.

Michael Fey, koncernchef och COO på Blue Coat