Blue Coat Systems förvärvar Solera Networks – blir världsledande på teknik för säkrare användning av webben

It-säkerhetsföretaget Blue Coat Systems har ingått ett avtal om att förvärva Solera Networks, som är branschens ledande leverantör av avancerad teknik som förebygger säkerhetsrisker för ”big data” på nätet. Köpet gör Blue Coat ledande i världen inom skydd mot dataintrång.

Pressmeddelande 23 maj 2013: Soleras produktplattform DeepSee är en sofistikerad plattform för ingående undersökning och analys av olika former av dataintrång. Den kompletterar Blue Coats produktportfölj och innebär att Blue Coat nu kan leverera en heltäckande it-säkerhetslösning som omfattar såväl realtidsskydd och felavhjälpning som styrning, vilket ger dess kunder en fullständig kontroll över både typ, omfattning och sammanhang vid dataattacker. Förvärvet av Solera Networks förväntas slutföras inom de närmaste 30 dagarna.

– Det etablerade sättet att skydda en organisation mot dataintrång saknar en viktig beståndsdel: Förmågan att försvara, reagera på och lösa säkerhetsproblem genom att effektivt behandla stora historiska nätverksdata för att på så sätt få insikter som tidigare varit otillgängliga. Framtiden för säkerhetsbranschen är att agera bortom att endast blockera intrång och stoppa riktade attacker, till att även i realtid identifiera och hantera den fulla omfattningen av attackerna, säger Greg Clark, vd på Blue Coat Systems.

Soleras avancerade system för realtidsövervakning, analys och undersökning, i kombination med Blue Coats omfattande webbaserade säkerhetssystem mot dataintrång, ger nu företag och organisa­tioner ett kraftfullt verktyg för att proaktivt blockera hot och snabbt identifiera, bemöta och elimi­nera dataintrång eller incidenter.

Som en följd av förvärvet kommer de båda företagens respektive system att samverka för att ge ytterligare hävstång för industrins mest avancerade system för orsaksanalys, där man utnyttjar det globala nätverket av 75 miljoner användare hos över 15 000 kunder. Blue Coat hanterar mer än en miljard webbförfrågningar per dag. Denna omfattande webbaffärsdata, i kombination med kraften i Soleras DeepSee programvara och tillämpningar, utgör basen för att effektivt kunna identifiera och hindra storskaliga attacker och datahot.

Soleras kunder finns runt om i världen och inom många marknadssegment, inklusive de amerikanska energi-, inrikessäkerhets- och försvarsdepartementen, Hitachi, Qualcomm, Overstock.com, Parsons Corporation och Zions Bank.

Susan Rose Communication AB, susan@susanrose.se, 46 73 300 3010

Blue Coat Systems, Inc. (NASDAQ: BCSI) tillhandahåller webbsäkerhet och lösningar för WAN-optimering till 86 procent av FORTUNE Globals 500 företag. Som marknadsledande inom säkra webb-gateways sätter Blue Coat standarden för företagssäkerhet. Dess lösningar möjliggör den synlighet, det skydd och den kontroll som krävs för att optimera och säkra flödet av information till alla användare på alla nätverk, var som helst. För ytterligare information, besök www.bluecoat.com.

Blue Coat and the Blue Coat logo are registered trademarks or trademarks of Blue Coat Systems, Inc. and/or its affiliates in the United States and certain other countries. All other trademarks mentioned in this document are the property of their respective owners.