Blue Coat Systems löser legala utmaningar med Oracle molntjänster.

Nya molntjänster innebär legala utmaningar. Att lagra känslig information i molnet  kan ibland vara oförenligt med de regler som gäller. Blue Coat kan lösa den utmaningen.

SUNNYVALE, Kalifornien., 27 april, 2016 – Blue Coat, en ledare inom företagssäkerhet, lanserar nu en dataskyddslösning för följande Oracle molntjänster; Customer Experience (CX), Enterprise Resource Planning (ERP), och Human Capital Management (HCM)

Samtidigt som användningen av molnapplikationer ökar kan företag komma att stå inför utmaningar gällande dataintegritet, regelverk och säkerhet. Till exempel hantering av personinformation, hälso- och sjukvårdsinformation samt finansiellt och juridiskt känsliga uppgifter.

Blue Coats lösning för Oracle Sales Cloud är avsedd att hjälpa företag i länder med mer strikta datasäkerhetsförordningar. Det förser branscher som bl.a. finansiella tjänster, offentlig sektor och sjukvård med ett verktyg så att de kan använda molntjänster och ändå uppfylla regelverken.

Företag som vill dra fördel av molnet, eller behöver ha en gemensam global hantering av information, trots att de opererar i flertalet länder, står inför en intressant utmaning – hur verkar man i molnet utan att splittra upp data? Detta är nu möjligt tack vara ett samarbete mellan Oracle och Blue Coat, som har lösningar inom CASB (Cloud Access Security Broker).

Blue Coat CDP (Cloud Data Protection) använder sig av data-tokanisering och/eller kryptering för att förse företag med kontroll över deras känsliga information, oavsett vart informationen kommer ifrån, både under användning och lagrat i molnet.

Oavsett var molntjänsten eller klienten befinner sig, byter Blue Coats CDP lösning ut information vald av kunden med "ofarliga" tokaniserade värden. Detta gör informationen obegriplig för alla utomstående. Detta sker innan den lämnar företagets infrastruktur och därmed hamnar i molnet för bearbetning och lagring.

Oracle och Blue Coat samarbetade tätt för att designa en lösning som inte skulle påverka slutanvändarupplevelsen. Klienten kan fortfarande använda alla funktioner som sökning, sortering och rapportering av data, även för den data som genomgått tokanisering.

”Många kunder verkar inom geografiska regioner eller vertikala sektorer, där lagar och regler skapar begränsningar för dataöverföring, detta komplicerar molnimplementation”, säger Rondy Ng, senior VD, Oracle. ”Genom att tillhandahålla en enkel metod att tokanisera alternativt kryptera data innan den lämnar ett företags miljöer, ger vårt arbete med Blue Coat företagen ett ytterligare alternativ så de kan dra nytta av fördelarna med Oracle Cloud”.

Blue Coat är en guldnivåsmedlem i Oracle PartnerNetwork (OPN).

”Med lösningar som t.ex. ProxySG installerade i tusentals företag världen över, förlitar sig företag på att Blue Coat tar itu med deras dagliga säkerhet- och legala utmaningar, inkluderat nya problem som växer fram i takt med att de söker att dra nytta av molnet”, säger Michael Fey, VD och COO, Blue Coat. Och fortsätter: ”Oracle är helt fokuserat på att hjälpa sina kunder att göra en problemfri övergång till sina kraftfulla molnlösningar, och vi har investerat tungt i teknologier för att stödja den processen. Det här viktiga partnerskapet är en stor vinst för våra kunder och verksamhet.”

Rondy Ng, senior VD, Oracle
Oracle är helt fokuserat på att hjälpa sina kunder att göra en problemfri övergång till sina molnlösningar, och vi har investerat tungt i teknologier för att stödja den processen
Michael Fey, VD och COO