BlueFactory i genombrottsavtal med en av världens största GSM-operatörer

BlueFactory levererar tjänster till TIM BlueFactory i genombrottsavtal med en av världens största GSM-operatörer BlueFactory har skrivit avtal om att leverera mobil underhållning till Telecom Italia Mobile, TIM, en av världens största GSM-operatörer med 21 miljoner abonnenter. Elva mobila tjänster utvecklade av BlueFactory kommer att lanseras på TIMs mobilportal i-TIM. Italien är den största marknaden för mobilkommunikation i Europa. Av befolkningen på 58 miljoner i Italien har över 70 procent en mobiltelefon. Samtidigt har Italien en låg Internetpenetration. Det finns därför förutsättningar för Italien att utveckla samma frenetiska mobilanvändande som i Japan, som också har hög mobilpenetration och låg Internetpenetration. I Japan är i-mode en stor succé. Hittills i år har 32 miljoner japanska användare kopplat upp sig för mobil underhållning. - I och med avtalet med TIM har vi utvecklat en unik lösning som gentemot operatören garanterat hanterar upp till tre miljoner SMS i månaden, säger John Wennerström, teknisk chef på BlueFactory. - Vi är nu en av Europas största leverantörer av mobila underhållningstjänster, säger Soki Choi VD på BlueFactory. Genom det här avtalet når vi nu över 30 miljoner användare runt om i Europa. BlueFactory lanserar elva mobila nöjestjänster på den italienska marknaden. Bland tjänsterna finns flera utmanande frågesporter så som SciFiQuiz och Extreme Quiz, samt äventyrsspelet Hunters & Collectors. BlueFactory kommer att släppa applikationer som är baserade på SMS och WAP, med möjlighet till positionering. BlueFactory kan även erbjuda underhållningstjänster som är optimerade för GPRS. Första omgången applikationer kommer att finnas tillgängliga på i-TIM, operatörens mobilportal, från och med slutet av oktober månad. Adressen dit är: www.i-tim.it. Under telekommässan SMAU i Italien, 18-19 oktober finns BlueFactory på plats i monter B04, tillsammans med Nordic Venture Capital Group. BlueFactory är också representerade på mässan Swedish IT Style i Japan, en av aktiviteterna som ingår i svenska regeringens Japansatsning. Ytterligare information lämnas av: Soki Choi, VD BlueFactory, tel. 08-553 410 00 Anders Kinberg, marknadsansvarig BlueFactory, tel: 08-553 410 07, anders.kinberg@bluefactory.com Already the market leader in Sweden, BlueFactory aims to be the leading provider of mobile interactive entertainment in Europe. BlueFactory offers wireless enabling technologies, software and entertainment applications based on existing and future technologies (SMS, WAP, WIG, WEB, KJAVA, Positioning and Bluetooth). BlueFactory currently has offices in Stockholm and Hong Kong. www.bluefactory.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00200/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00200/bit0002.pdf