Mobil underhållning når mångdubbelt fler användare

WAP-tjänster Mobil underhållning når mångdubbelt fler användare Nu kan du wappa utan WAP-telefon. Svenska BlueFactory, leverantör av mobila nöjestjänster, och Sonera SmartTrust har tillsammans utvecklat två underhållningstjänster för WAP. Genom en ny teknik blir tjänsterna tillgängliga för nästan alla mobiltelefonanvändare. Därmed mångdubblas antalet potentiella användare av WAP-tjänster. Med en SIM-browser i den vanliga mobiltelefonen kan mobiltelefonanvändare få tillgång till WAP. De första underhållningstjänsterna som kan användas med den nya tekniken är frågesporten CelebriQuiz och datingtjänsten Flirtylizer från BlueFactory. - WAP har länge varit något alla pratar om men få har haft tillgång till. Med hjälp av denna nya teknik, och med de två nya nöjestjänsterna, vill vi visa att WAP fungerar - för alla mobiltelefonanvändare, säger Axel Niklasson, Customer Operations Manager på BlueFactory. Idag är det få mobiltelefonägare som har så kallade WAP-telefoner. I Sverige är siffran endast fem procent. De företag som satsat på att bygga ut tjänster och hemsidor med WAP når därför bara en liten del av marknaden. Men med en SIM-browser i den vanliga mobiltelefonen får nästan alla tillgång till WAP. Via läsaren blir WAP-språket till ett textbaserat format som gör att det går att läsa även i mobiltelefoner utan WAP- funktion. Tekniken bygger på plattformen WIG, Wireless Internet Gateway, som är utvecklad av Sonera SmartTrust. Bland operatörer i världen som har tillgång till plattformen finns bland annat svenska Sense och italienska Blu. Som en av de första i världen kan nu svenska BlueFactory leverera en nöjestjänst baserad på WIG. För mobiloperatörer innebär den nya tekniken att de kan nå en betydligt större målgrupp med sina WAP-erbjudanden. Frågesporten kommer att demonstreras av BlueFactory under GSM World Congress i Cannes den 20 till 23 februari i Giesecke&Devrients monter E8. Ytterligare information lämnas av: Soki Choi, VD BlueFactory, tel. 070-623 59 13 eller soki.choi@bluefactory.com. Axel Niklasson, Customer Operations Manager BlueFactory, tel. 070-247 44 50 alt. axel.niklasson@bluefactory.com BlueFactory är Sveriges största oberoende leverantör av interaktiva mobila underhållningstjänster och levererar ett brett utbud till både operatörer, portaler och andra distributörer. Produkterna är utvecklade för killar och tjejer i alla åldrar. Målet för BlueFactory är att bli den självklara leverantören av interaktiva mobila underhållningstjänster. BlueFactory har kontor i Stockholm och Hong Kong. Genom närvaro både i Norden och Asien får BlueFactory tillgång till såväl Sveriges försprång inom den mobila tekniken, som den välutvecklade asiatiska användarmarknaden. BlueFactorys tjänster är baserade på SMS och WAP över GSM, GPRS och UMTS. De första produkterna lanserades i oktober 2000. För mer information se http://www.bluefactory.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/15/20010215BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/15/20010215BIT00540/bit0001.pdf