Bluefish genomför riktad nyemission - tillför bolaget 40 MSEK

Bluefish Pharmaceuticals AB (Bluefish) har genomfört en riktad nyemission till Nexttobe AB (nxt2b) motsvarande ett belopp på 40 MSEK. Efter nyemissionen kommer nxt2b att äga 15,7% av kapital och röster i Bluefish.

nxt2b är ett privatägt investmentbolag som startades 2011 av den svenska entreprenören Bengt Ågerup.

”nxt2b har en lång och bred erfarenhet av läkemedelsindustrin och vi ser fram emot ett nära samarbete”, säger Karl Karlsson, VD för Bluefish.

Den riktade nyemissionen genomfördes med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och enligt bolagstämmans bemyndigande från den 10 juni 2011, som ger Bluefish styrelse möjligheten att, vid ett eller flera tillfällen intill nästa bolagstämma, emittera nya aktier. Genom nyemissionen ökar antalet aktier i Bluefish med 6 666 667 och aktiekapitalet med 1 333 333 kronor.Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet till 8 472 944  kronor och antalet aktier till 42 364 720. Teckningskursen var 6 kronor för varje ny aktie.

Den riktade nyemissionen, tillsammans med bolagets nya rörelsekredit hos SEB, stärker Bluefish finansiella ställning och möjliggör en fortsatt stark tillväxt.

"Bluefish erbjuder spännande affärsmöjligheter inom den växande generikaindustrin. nxt2b har en bred portfölj inom life science och ser investeringen i Bluefish som ett utmärkt komplement", säger Bengt Ågerup.

Erika Kjellberg Eriksson, Partner nxt2b
Tel. 46 76 117 18 23