Bluefish konvertibelemission på 60 MSEK fulltecknad

Bluefish Pharmaceuticals har framgångsrikt genomfört en konvertibelemission på 60 MSEK.

Lånebeloppet uppgår till nominellt 60 MSEK. Lånet förfaller till betalning den 30 juni 2014. Lånet löper med 9% årlig ränta förfallande till betalning den 30 juni varje år, första gången den 30 juni 2012. Konvertibelinnehavaren äger rätt att konvertera innehavda konvertibler vid varje önskad tidpunkt fram till och med 31 mars 2014 till en konverteringskurs om 7,50 kronor per aktie. Konvertibelinnehavaren erhåller då en ny aktie av serie B för varje fullt belopp motsvarande konverteringskursen.

Det totala beloppet på 60 MSEK inkluderar en omvandling av det lån på 23,4 MSEK som två av bolagets aktieägare, Färna Invest AB och Karl AT Karlsson AB bistod bolaget med tidigare under 2011. Således uppgår det nya kapital som bolaget förses med till 36,6 MSEK.

Vid fullt utnyttjande av samtliga konvertibler kommer antalet B aktier att öka med 8 000 000 och aktiekapitalet att öka med 1 600 000 kronor. Syftet med konvertibelemissionen är att säkerställa bolagets ökade behov av rörelsekapital samt finansiera investeringar i produktportföljen.

Carnegie Investment Bank AB är finansiell rådgivare till Bluefish