Bluefish lanserar sina första produkter i Tyskland och anställer finanschef

Det svenska generikaföretaget Bluefish Pharmaceuticals har nu lanserat sina första produkter på den tyska marknaden. Detta är ett viktigt steg i bolagets målsättning att bli ett paneuropeiskt läkemedelsföretag. Bluefish produkter finns sedan tidigare i Sverige, Danmark, Nederländerna, Norge och Finland. Lanseringar på ytterligare europeiska marknader kommer att ske under 2009.

Bluefish lanserar produkterna Lansoprazole och Omeprazole på den tyska marknaden. Båda produkterna tillhör produktkategorin protonpumpshämmare och används för att behandla magsår och sura uppstötningar. Lansering av bolagets övriga produktportfölj kommer att ske gradvis på den tyska marknaden. Den tyska marknaden för generiska läkemedel är den största i Europa. Distribution av produkterna sker via de ledande distributionsbolagen i Tyskland, inklusive Phoenix, som har en marknadsandel på 28 %, Anzag (18 %), och Sanacorp (13 %). Distribution erbjuds även direkt till tyska apotek. Sedan slutet av april 2008 har Bluefish sålt sina produkter i Sverige, Danmark och Nederländerna. Nyligen startade försäljning även i Norge och Finland.

”Marknaden för generiska läkemedel i Europa uppvisar en tillväxt som är dubbelt så hög som för resten av läkemedelsmarknaden. Med en organisation som är helt och hållet anpassad för nya prisdrivna marknader, ser vi stora möjligheter framöver”, säger Karl Karlsson, VD för Bluefish Pharmaceuticals.

Tillverkningen av Bluefish läkemedel sker främst via kontraktstillverkare i Indien där Bluefish även har ett helägt dotterbolag. Bluefish ser en betydande försäljningspotential och tillväxt i Europa för de 26 produkter som idag finns i portföljen.

Olof Nord är sedan den 7 januari 2009 ny finanschef på Bluefish. Olof har erfarenhet från en mängd olika branscher, senast som finanschef på Redbet Holding AB (publ). Han har tidigare varit ekonomiansvarig på Arlanda flygplats samt på Alpharma AB, controller på Green Cargo och revisorsassistant på Grant Thornton. På Bluefish kommer han att ha det övergripande ansvaret för den finansiella rapporteringen, etableringen av nya dotterbolag och implementeringen av nytt affärsstödssystem.