Bluefish planerar snabb europeisk expansion med affärssystem från SAP

Det svenska generikaföretaget Bluefish Pharmaceuticals har skrivit avtal med Implema för implementering av affärssystemet SAP. Bluefish, som har som målsättning att bli ett paneuropeiskt läkemedelsföretag, valde SAP för att snabbt kunna växa i Europa. Initialt omfattas företagets verksamheter i Sverige, Tyskland, Finland, Nederländerna, Italien och Indien. SAP kommer att införas parallellt i de sex länderna.

– Införandet av SAP som plattform för våra affärsprocesser är en viktig del i att förbereda organisationen för en expansion av vår affärsmodell i resten av Europa, säger Karl Karlsson, VD för Bluefish Pharmaceuticals. Valet föll på SAP eftersom de har en bra lösning för koncerner med verksamheter i flera länder. En koncerngemensam plattform gör att vi kan expandera snabbt och utan begränsning kunna utöka produktportföljen, lansera nya produkter eller gå in på nya marknader.

Bluefish Pharmaceuticals, som grundades 2005, har ambitionen att bygga ett paneuropeiskt läkemedelsföretag. Tillverkningen av läkemedel sker främst via kontraktstillverkare i Indien där Bluefish även har ett helägt dotterbolag.

Företaget ser en betydande försäljningspotential och tillväxt i Europa för de 27 produkter som redan finns i portföljen. Produkterna finns redan i Sverige, Tyskland, Danmark, Nederländerna, Norge och Finland. Lansering på ytterligare europeiska marknader kommer att ske under 2009.

Initialt omfattar SAP implementeringen företagets bolag i Sverige, Tyskland, Finland, Nederländerna, Italien och Indien. SAP partnern Implema ansvarar för projektet.

– Vi valde Implema som partner eftersom de har tidigare erfarenhet från läkemedelsbranschen och flera referenskunder med liknande varuflöden. Vi tycker också att det är positivt att det är ett ägardrivet företag med en ledning som tar stort ansvar, avslutar Karl Karlsson.