Bluefish produkt portfölj växer

Bluefish har ingått ett nytt licensavtal för ytterligare 15 produkter. Portföljen består nu av 83 produkter, varav 44 har lanserats. De nya produkterna tillhör ett antal terapeutiska områden, inklusive hjärta-kärl, depression, virus sjukdomar, cancer, inflammation och mag-tarm sjukdomar, med en aggregerad försäljning på 46 miljarder kronor i EU.

Avtalet är en del av Bluefish långsiktiga strategi att växa produkt portföljen av generiska versioner av s k blockbusters liksom att gradvis utöka utbudet av nisch produkter inom smalare sjukdomsområden samt möta efterfrågan från regionala behandlingsprinciper.

De nya produkterna inkluderar Celecoxib, Duloxetine, Escitalopram, Esomeprazole, Famciclovir, Finasteride, Lamivudine, Moxifloxacin, Nebivolol, Nevirapine, Quetiapine SR, Rabeprazole, Telmisartan, Valsartan HCTZ och Valsartan.

“Genom att växa produkt portföljen säkerställer vi uthållig långsiktig tillväxt för bolaget. Volymerna inom blockbuster segmentet erbjuder intressanta möjligheter att öka marknasandelarna, medan Bluefish genom nisch produkterna kommer att åtnjuta högre marginaler inom mindre konkurrensutsatta marknadssegment”, säger Karl Karlsson, Bluefish VD.

Huvuddelen av produkterna kommer att skickas in för registrering under 2012 med de första lanseringarna planerade för 2014.

Bluefish är ett svenskt läkemedelsbolag som grundades 2005 och som sedan starten har haft en kraftig internationell expansion. Bolaget inriktar sig uteslutande på utveckling, tillverkning och försäljning av generiska läkemedel. Bluefish har försäljning i 19 europeiska länder och ett teknologicenter i Bangalore i Indien. Produktportföljen består av 83 produkter och växer.