Bokslutskommuniké 2008

Januari – December 2008
– Nettoomsättningen uppgick till 30,1 MSEK (0)
– EBITDA uppgick till -14,8 MSEK (-11,3), resultatet är belastat med en negativ valutaeffekt på 3,0 MSEK
– Nettoresultatet blev -18,1 MSEK (-12,2)
– Resultatet per aktie uppgick till -0,73 SEK (-0,90) före utspädning
– Kassaflöde för den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital, uppgick till -11,8 MSEK (-11,4)

Oktober – December 2008
– Nettoomsättningen uppgick till 6,0 MSEK (0)
– EBITDA uppgick till -8,7 MSEK (-5,0), resultatet är belastat med en negativ valutaeffekt på 2,6 MSEK
– Nettoresultatet blev -9,5 MSEK (-4,9)
– Kassaflöde för den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital, uppgick till -5,6 MSEK (-4,6)

Highlights
– Etablerat “proof of concept” för Bluefish affärsmodell
• Stark försäljningsutveckling sedan lanseringen i april
• Betydande bidrag till kassaflödet från bruttovinsten

– Viktig expansion av Bluefish organisation
• 23 nyanställda under 2008
• Totalt antal anställda idag 32 (8)

– Tillväxtstrategin fortsätter enligt plan
• Fortsatt lansering av produktportföljen under 2009
• Starkt fokus på produkt investeringar för att säkra långsiktig tillväxt

Verksamheten
Sedan företaget bildades i början av 2005 har betydande investeringar gjorts för att förvärva licenser, ansöka om marknadsgodkännanden samt bygga en organisation som stödjer marknadsföringen av produkterna under Bluefish varumärke. Under 2008 såg bolaget för första gången den initiala återbetalningen på dessa investeringar.

Bluefish lanserade sina första produkter i april, och har sedan dess uppvisat en stark försäljningsutveckling. Under 2008 lanserade bolaget ett antal produkter på marknaden, inklusive Omeprazole och Lansoprazole för behandling av magsår och sura uppstötningar, Amlodipine för behandling av högt blodtryck, Metformin mot diabetes, samt Sertraline, Gabapentin, och Mirtazapine som alla tillhör terapiområdet CNS (centrala nervsystemet).

Bluefish har under 2008 arbetat med att förbereda organisationen för en expansion av affärsmodellen i resten av Europa. Kärnkompetenser inom den regulatoriska verksamheten, kvalitetskontroll, supply och patent analys har rekryterats till bolagets Technology Centre i Indien, som är en integrerad del i Bluefish verksamhet. Idag har bolaget den rätta kompetensen och de rätta resurserna för att framgångsrikt kunna utöka produktportföljen, lansera nya produkter samt gå in i nya marknader.

Expansionen av bolagets marknadsorganisation fortsatte under 2008. Den tyska marknaden för generiska läkemedel är den största i Europa och en av Bluefish särskilt utvalda marknader. Under 2008 anställdes fyra säljare till Bluefish helägda dotterbolag i Tyskland. Den trend som tillåter generisk substitution i de flesta europeiska marknader fortsatte under 2008. I många marknader har nu betalaren blivit beslutsfattare och därmed tagit kontrollen över kostnadssituationen. Statliga åtgärder via hälsoförsäkringsbolag ökar antalet läkemedel som säljs via rabatterade kontrakt, vilket mycket effektivt pressar priserna. I samband med dessa förändringar tas också behovet av en stor säljkår bort. Bolag som Bluefish, som har en konkurrenskraftig produktförsörjning och en infrastruktur med låga kostnader kommer att gynnas av dessa förändringar.

Bluefish ser betydande tillväxtmöjligheter under 2009. Hittills i år har tre (3) nya produkter lanserats, och ytterligare nio (9) förväntas nå marknaden under året. Idag har bolaget produkter i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Nederländerna. Inom snar framtid ska produktlanseringar även ske i Österrike, Spanien, Italien och Storbritannien.