Bokslutskommuniké 2013

JANUARI – DECEMBER 2013
Nettoomsättningen uppgick till 175,5 MSEK (162,3)
EBITDA uppgick till -31,4 MSEK (-52,7)
Resultat per aktie uppgick till -0,90 kronor (-1,50) före utspädning

OKTOBER – DECEMBER 2013
Nettoomsättningen uppgick till 43,6 MSEK (36,9)
EBITDA uppgick till -14,3 MSEK (-25,5)
Resultat per aktie uppgick till -0,35 MSEK (-0,53) före utspädning

HIGHLIGHTS
Ökad nettoomsättning samt signifikant förbättring av bruttomarginalen
- Nettoomsättningen ökade med 8% till 175,5 MSEK under 2013
- Bruttovinsten ökade med 73% till 57,4 MSEK

Betydande operationella effektiviseringar uppnådda under året
- Varulagret minskade med 21% till 78,4 MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 29,0 MSEK (-39,8)

Framtidsutsikter 2014
- Tvåsiffrig tillväxt för nettoomsättningen
- Förbättrad EBITDA lönsamhet

Under det gångna året har bolaget lyckats uppnå de målsättningar för 2013 som kommunicerades i början av året. Genom att prioritera lönsamhet framför tillväxt var ett av bolagets viktigaste mål att förbättra bruttomarginalen. Med en förbättring av bruttomarginalen på 12,2 procentenheter har denna målsättning uppnåtts vilket har resulterat i en betydande ökning av bruttoresultatet. Då företagets bedömning var att detta kunde åstadkommas med befintlig organisationsstruktur förväntades endast en begränsad ökning av rörelsekostnaderna. Under 2013 ökade bolagets rörelsekostnader med 3%. Vidare har varulagret fortsatt att minska vilket har resulterat i en ökad lageromsättningshastighet med en positiv effekt på rörelsekapitalet som följd.

Under året har Bluefish inlett ett flertal nya initiativ för att öka omsättningen på kort till medellång sikt, både inom befintliga marknader samt för nya marknader utanför Europa. Genom att ingå samarbeten med lokala partners som bär lagerrisken skapas möjligheter för fortsatt tillväxt med begränsad effekt på kassaflödet. Några avtal har redan ingåtts med förhoppning om resultatpåverkan redan under 2014.

I november valdes Bluefish till exklusiv leverantör av fyra produkter inom onkologiområdet under två år för den spanska regionen Andalusien. Avtalet kommer att påverka bolagets försäljning från och med januari 2014 och väntas öka nettoomsättningen med ungefär 15 MSEK på årsbasis. Vidare förväntas nettoomsättningen i ett flertal andra europeiska länder växa under kommande år. I tillägg till det finns ytterligare potential i utomeuropeiska marknader såsom Mellanöstern, Afrika och Latinamerika.

Under 2013 har utvecklingen av bolagets portfölj bestående av egenutvecklade formuleringar fortskridit och nått mer framskridna stadier. I oktober nåddes en viktig milstolpe när positiva resultat presenterades från en bioekvivalensstudie för ett av företagets utvecklingsprojekt. För flera av produkterna förväntas registreringsansökningar kunna skickas in under andra halvåret 2014. Dessa produkter skapar även möjligheter utanför befintliga marknader. Identifiering av potentiella partners pågår med avsikten att även registrera produkterna utanför Europa.

FRAMTIDSUTSIKTER
Under 2014 förväntas en återgång till tvåsiffrig tillväxt för nettoomsättningen. Med en bruttomarginal bibehållen på föregående års nivå förväntas en förbättring av lönsamheten mätt som EBITDA under året. Då volymerna väntas öka kommer även varulagret att växa, dock i begränsad omfattning med målsättningen att bibehålla genomsnittligt antal försäljningsdagar i varulager på en fortsatt effektiv nivå.

Bluefish är ett svenskt läkemedelsbolag som grundades 2005 och som sedan starten har haft en kraftig internationell expansion. Bolaget inriktar sig uteslutande på utveckling, tillverkning och försäljning av generiska läkemedel. Bluefish har sin huvudsakliga försäljning inom EU och expanderar i områden utanför Europa. Produktportföljen består av 80 produkter och växer.