Delårsrapport januari - juni 2009

HIGHLIGHTS – Fortsatt expansion av affärsmodellen • Sex nya produkter lanserade under första halvåret 2009 • Nya marknader inkluderar Tyskland, Norge, Finland och Storbritannien – Implementering av nytt affärssystem SAP • Introducerat i Sverige, Tyskland, Finland, Nederländerna, Italien och Indien • Ideal plattform för affärsplanering och finansiell kontroll – Konvertibelemission tillför bolaget 35 MSEK • Återbetalning av lånet sker den 30 Juni, 2012 • Årlig räntebetalning på 9% VERKSAMHETEN Bluefish har ytterligare stärkt sina positioner på den svenska och danska marknaden under första halvåret 2009. Utöver det har lansering skett i ett antal nya marknader under perioden, inklusive Tyskland, Finland, Norge och Storbritannien. I takt med att Bluefish lanserar i nya marknader, och utnyttjar de marknadsgodkännanden som bolaget har investerat i runt om i Europa, kommer försäljningen att öka gradvis om än med viss fördröjning. Under första halvåret 2009 har den huvudsakliga effekten av nya lanseringar varit ökade försäljningskostnader, helt enligt plan. Bolaget anpassar sitt val av lanseringsstrategi beroende på de marknadsförutsättningar som råder på en specifik marknad, vilket inkluderar rena distributionsavtal men även vinstdelningsmodeller. Bolaget övervakar noga utvecklingen av expansionskostnaderna. I januari lanserade Bluefish sina första produkter på den tyska marknaden. Här kommer lanseringen av bolagets produktportfölj ske gradvis. Den tyska marknaden för generiska läkemedel är den största i Europa, och är därmed en av bolagets viktigaste marknader. Under perioden har bolaget även lanserat Bicalutamide Bluefish för behandling av prostata cancer i Storbritannien. På denna marknad samarbetar Bluefish med en lokal distributör som marknadsför bolagets varumärke. Ett urval av produkter från bolagets produktportfölj kommer över tiden att lanseras på den brittiska marknaden. Med ett starkt fokus på en optimal supply chain, arbetar Bluefish aktivt med att hela tiden förkorta tiden mellan marknadsgodkännande och lansering av nya produkter. Bolaget har idag 13 produkter på marknaden och ytterligare fem (5) förväntas nå marknaden under 2009. Idag har Bluefish produkter på sju marknader och förberedelser pågår för lansering i att flertal nya EU marknader. Således kommer bolaget vid slutet av året ha skapat goda förutsättningar för tillväxt 2010.