Delårsrapport januari - september 2011

JANUARI – SEPTEMBER 2011
- EBITDA uppgick till -13,5 MSEK (-4,6)
- Resultat per aktie uppgick till -0,75 kronor (-0,44) före utspädning

JULI – SEPTEMBER 2011
- EBITDA uppgick till -4,3 MSEK (-5,0)
- Resultat per aktie uppgick till -0,27 kronor (-0,27) före utspädning

HIGHLIGHTS

Fortsatt försäljningstillväxt

- Nettoomsättningen ökade med 99 % jämfört med tredje kvartalet 2010
- Ackumulerad försäljning under första nio månaderna översteg årsförsäljningen 2010

Nytt distributionsavtal med Pinewood Healthcare på Irland

- Bluefish irländska produktportfölj består av 20 produkter
- Pinewood marknadsför och säljer under Bluefish varumärke på Irland

Ny rörelsekredit från SEB på 85 MSEK

- Rörelsekredit med nordiska varulagret som säkerhet
- Existerande kreditnivå utökas med 40 MSEK

Trots att tredje kvartalet är årets säsongsmässigt svagaste, levererade Bluefish rekordförsäljning under perioden. Under 2011 har Bluefish fortsatt att växa i samtliga lokala marknader genom att lansera ytterligare produkter och genom att öka marknadsandelarna.

Nettoomsättningen för årets första nio månader uppgick till 103,7 MSEK, motsvarande en ökning på 60% jämfört med de första nio månaderna 2010, och översteg även helårsförsäljningen för 2010 på 92,7 MSEK. Tredje kvartalets omsättning på 38,7 MSEK ökade med 99% jämfört med tredje kvartalet 2010. Sedan 2009 har Bluefish uppvisat en stark trend i försäljningstillväxt.

Den första september förvärvades BMM Pharma AB från BioPhausia AB. Under september och oktober har produkterna från BMM Pharma integrerats i Bluefish existerande operationella struktur. De nya produkttillverkarna är nu en del av Bluefish globala supply chain och orderläggning för dessa produkter görs för att säkerställa ett kontinuerligt produktflöde framöver. Den nyförvärvade portföljen förväntas omsätta ca 30 MSEK på årsbasis, samt bidra med 10-12 MSEK till EBITDA. Köpeskillingen för BMM Pharma, inklusive värdet för varulagret, uppgick till 33,6 MSEK.

Efter förvärvet av BMM Pharma består Bluefish produkt portfölj av 68 produkter, av vilka 43 har lanserats. Bolaget utvärderar kontinuerligt intjäningspotentialen för samtliga produkter i portföljen för att optimera avkastningen på investerade medel. Det inkluderar förbättringar i supply chain men även en utökning av det geografiska området för vissa av produkterna. Därtill ämnar Bluefish växa produkt portföljen genom att addera nya produkter för att säkerställa tillväxten på lång sikt.

Under tredje kvartalet har bolagets rörelsekapital fortsatt att öka. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -67,6 MSEK under de första nio månaderna 2011, varav förändring i rörelsekapital uppgick till -50,8 MSEK. Ökningen förklaras av ett generellt större produktutbud på samtliga av Bluefish 19 marknader, uppbyggnad av varulager för de produktlanseringar som planeras under de kommande månaderna, samt varulagret som ingick i förvärvet av BMM Pharma.

Framtidsutsikter
Allteftersom antalet produkter har växt och marknadsandelarna har ökat, har Bluefish sett en gradvis
ökning av nettoomsättningen under året. För helåret 2011 förväntar sig bolaget en nettoomsättning på ca 150 MSEK, motsvarande en tillväxt på ca 60%. Med den ökade försäljningen under årets sista månader förväntas bruttovinsten att matcha rörelsekostnaderna i slutet av 2011.