Delårsrapport januari - September 2012

JANUARI – SEPTEMBER 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 125,5 MSEK (103,7)
  • EBITDA uppgick till -27,3 MSEK (-13,5)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,94 (-0,75) före utspädning

JULI – SEPTEMBER 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 44,7 MSEK (38,7)
  • EBITDA uppgick till -7,1 MSEK (-4,3)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,24 (-0,27) före utspädning

HIGHLIGHTS

Fortsatt försäljningstillväxt
- Nettoförsäljningstillväxt i Q3 uppgick till 15 %
- Under perioden har bolaget vunnit viktiga upphandlingar på den tyska marknaden

Fokus på att effektivisera varulagernivåer, bland annat genom bättre logistik och distribution
- Varulagernedskrivningar har belastat periodens resultat med 2,8 MSEK
- Nytt avtal med PostNord (tidigare Green Cargo) tecknat avseende centrallagerhantering

Minskning av rörelsekostnader
- Minskning i rörelsekostnader med 15 % i Q3 jämfört med tidigare kvartal
- Organisationen är väl rustad för fortsatt tillväxt

Koncernens kraftfulla expansion har bidragit till en betydande tillväxt sedan den första lanseringen i april 2008. Den årliga tillväxttaken mellan det tredje kvartalet 2009 och tredje kvartalet 2012 uppgick till 75 %, vilket har uppnåtts genom lansering av en växande produktportfölj på flera marknader.

Nettoomsättningen under årets första nio månader uppgick till 125,5 MSEK, motsvarande en ökning med 21% jämfört med de första nio månaderna 2011. Nettoomsättningen under det tredje kvartalet uppgick till 44,7 MSEK, vilket motsvarar en ökning med 15% jämfört med samma period föregående år. Detta kan likställas med en rullande 12-månaders nettoomsättning uppgående till 167 MSEK.

Den kraftfulla expansionen har krävt ett växande varulager för att kunna möta lokala behov. Varulagret har tillhandhållits och hanterats av tredje part på lokala marknader och per den den 30 juni 2012 uppgick totalt varulager till 130,7 MSEK. Genom att bolaget har mognat, har vi sett ett ökat behov av att effektivisera logistikfunktionen. Sedan början av 2012 har vi därmed haft ett starkt fokus på att förbättra effektiviteten inom logistik och distribution, med målet att minska varulagret i förhållande till försäljning. Arbetet har inneburit att byta till leverantörer med kortare ledtider samt att optimera lagerhållning, transporter och distribution av varor. Dessa aktiviteter har varit tidskrävande att implementera, men vi börjar se de första resultaten genom att lagernivån har minskat med 5,9 MSEK till 124,8 MSEK per 30 september 2012.

I juni månad undertecknade bolaget ett nytt avtal med PostNord (tidigare Green Cargo Logistics) avseende lagerhållning, hantering och transport av produkter till Bluefish kunder på den nordiska marknaden och övriga Europa. Det nya upplägget kommer att implementeras gradvis under hösten och förväntas att vara fullt igång i början av 2013. Detta kommer att leda till ett centralt lager och mindre volymer kommer att lagerhållas hos de lokala distributörerna.

I samband med integrering av bolagets affärssystem med PostNord’s affärssystem har Bluefish utfört en fysisk inventering hos alla lokala distributörer under tredje kvartalet, vilka har lett till en varulagernedskrivning om 2,8 MSEK. Detta motsvarar cirka 2% av totalt varulagervärde. Varulagernedskrivningen avser främst utgångna varor, och varor med för kort hållbarhet för att kunna säljas.

Justeringarna i varulager har påverkat lönsamheten negativt i perioden och bruttomarginalen under tredje kvartalet uppgick till 18 %. Justerat för varulagernedskrivningen uppgår dock den underliggande bruttomarginalen till 24 %.

Som förväntat har ökningen i rörelsekostnader fortsatt att avta under det tredje kvartalet. Totala rörelsekostnader, exklusive avskrivningar, uppgår till 15,2 MSEK (14,3) under det tredje kvartalet, vilket är en minskning med 15% jämfört med det andra kvartalet 2012. Detta är delvis en säsongseffekt genom lägre aktivitet under sommarmånaderna, men också i linje med bolagets ambition att anpassa rörelsekostnaderna för att förbättra lönsamheten. Totala rörelsekostnader, exklusive avskrivningar, för årets första nio månader uppgår till 51,4 MSEK (42,2), motsvarande en ökning med 22 % jämfört med samma period föregående år.

Framtidsutsikter
Genom att marknadsandelarna ökar och produktutbudet växer, förväntar sig Bluefish en gradvis ökning av nettoomsättningen under återstoden av året. Bolaget arbetar aktivt med att förbättra bruttomarginalen genom att effektivisera flödena inom logistik och distribution, men också genom en förbättrad produktmix. Den nuvarande organisationsstrukturen är väl rustad för den förväntade ökningen i volym under resten av året samt nästa år.

AVTAL OCH VIKTIGA HÄNDELSER

Nya upphandlingar vunna på den tyska marknaden
Under perioden har Bluefish vunnit upphandlingar i Tyskland hos Barmer, GWQ, SpectrumK och IKK classic avseende Alendronate, Bicalutamide, Donepezil, Ibandronate, Letrozol, Risedronate, Sumatriptan och Valaciclovir. Avtalen gäller under 24 månader och initial distribution kommer att ske i november 2012. Upphandlingarna är huvudsakligen semi-exklusiva med tre vinnande leverantörer, förutom GWQ avseende Valaciclovir där Bluefish vann exklusivt. Barmer har en marknadsandel om 12,3%, GWQ 10,6%, SpectrumK 10,4% och IKK classic 5,1%.

Godkännade på prislista i Polen
Efter en lång process har Bluefish i Polen slutligen erhållit prisgodkännande för subvention av staten för hela produktportföljen om 13 produkter, vilket förväntas leda till ökade försäljningsvolymer och en förbättrad bruttomarginal.