Delårsrapport januari-mars 2013

- EBITDA uppgick till -1,5 MSEK (-6,8)
- Resultat per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,29) före utspädning

HIGHLIGHTS
Väsentlig förbättring av lönsamheten
- Bruttomarginalen ökade med 5 procentenheter
- Rörelsekostnaderna minskade med 7%

Positivt kassaflöde från minskning i varulager
- Effektiviseringar inom inköp och logistik har minskat lagernivåerna
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 16 MSEK

Framtidsutsikter 2013
- Fokus på lönsam tillväxt
- Genomslag från implementerade effektiviseringar

I början av 2012 initierade bolaget ett antal aktiviteter för att effektivisera inköp- och logistikfunktionerna med den övergripande målsättningen att minska kapitalbindningen i, samt förbättra omsättningen av, varulagret. Därtill har bolaget sedan förra året haft ett särskilt fokus på att höja bruttomarginalen för samtliga produkter i portföljen.

Detta har innefattat byte till tillverkare med kortare ledtider och lägre inköpskostnader, samt optimering av lagerhållning, transport och distribution av varor genom implementering av ett centrallager för samtliga produkter ämnade för den europeiska marknaden. Vid första kvartalets utgång hade implementeringen av dessa initiativ slutförts. Förra årets fokus på effektiviseringar kombinerat med ytterligare marknadsföringsinsatser  börjar nu få positiva effekter med en betydande förbättring av bruttomarginalen liksom en fortsatt minskning av varulagret under första kvartalet 2013. Den fulla potentialen av förväntade kostnadsbesparingar samt minskning i varulager har dock ännu inte uppnåtts.

Bluefish nettoomsättning under första kvartalet 2013 uppgick till 46,0 MSEK (42,2), vilket innebär en ökning med 9% jämfört med samma period förra året. Nettoomsättningen under det första kvartalet har genererats med marginaler som överstigit genomsnittet. Detta i kombination med de implementerade effektiviseringarna har resulterat i en betydande förbättring av bruttomarginalen. Under Q1 2013 var bruttomarginalen fem (5) procentenheter högre än under det första kvartalet 2012. Jämfört med helåret 2012 ökade bruttomarginalen med 18,8 procentenheter i första kvartalet.

Historiskt har Bluefish inkluderat kostnaden för distribution av läkemedel i bruttovinsten. Läkemedelsindustrin betraktar dock distribution som en operativ aktivitet och inkluderar därför dessa  kostnader i sälj- och marknadskostnaderna. För att underlätta beräkningen av effektivitetsmått samt utförande av jämförelseanalyser gentemot läkemedelsindustrin, har Bluefish ändrat redovisningsprinciperna för distributionskostnaderna från och med 1 januari 2013, vilka numera inkluderas i försäljningskostnaderna. Med den nya redovisningsprincipen uppgick  bruttovinsten, exklusive distributionskostnader, till 18,1 MSEK (14,5) för det första kvartalet, vilket motsvarar en bruttomarginal på 39,3% (34,3). Motsvarande siffra för 2012 beaktat den nya principen hade gett en bruttomarginal på 20,5%. Under första kvartalet minskade rörelsekostnaderna jämfört med samma period förra året. Totala rörelsekostnader, exklusive avskrivningar men inklusive distributionskostnader, uppgick till 19,8 MSEK (21,3) under det första kvartalet, vilket innebär en minskning med 7% jämfört med första kvartalet 2012.

Den väsentliga ökningen i bruttovinst i kombination med  en stram kostnadskontroll har inneburit en betydande förbättring av lönsamheten. Under första kvartalet uppgick EBITDA till -1,5 MSEK jämfört med -6,8 i första kvartalet 2012 och -52,7 MSEK för helåret 2012. Förbättrad effektivitet i varulagerhanteringen
Under det första kvartalet 2013 fortsatte varulagret att minska. Per den 31 mars 2013, uppgick varulagret till 92,5 MSEK, jämfört med 99,7 MSEK per den 31 december 2012. Nuvarande nivå på volymer täcker knappt 300 dagars försäljning, vilket innebär att omsättningen av varulagret fortfarande inte är tillfredsställande. Jämfört med första kvartalet 2012 har dock antal försäljningsdagar minskat med ca 25%. Den fortsatta minskningen av varulagret har haft en positiv effekt på bolagets kassaflöde. Kassaflödet från förändring i rörelsekapital under första kvartalet uppgick till 17,8 MSEK (2,1), och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 16,0 MSEK (-5,9) under samma period.

Bluefish lanserar en ny astma inhalator
Under första kvartalet 2013 lanserade Bluefish Relanio Elpenhaler i Sverige. Relanio är en innovativ pulverinhalator med de generiska substanserna flutikason och salmeterol, som är godkänd för behandling av astma och KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) hos vuxna. Relanio är en patentskyddad produkt som administreras genom en innovativ inhalator. Eftersom Relanio är en ny inhalator är produkten inte utbytbar på apoteken, trots att de aktiva substanserna är generiska. Således följer lanseringen av Relanio ett mer traditionellt mönster, vilket inkluderar möten med förskrivande läkare samt läkemedelskommitteer.

Framtidsutsikter
I tillägg till de pågående effektiviseringarna, fortsätter bolaget ansträngningarna att gradvis balansera produktportföljen med mer nischade och unika molekyler vilka ger en mer stabil omsättning samt högre marginaler. Vi har sett goda framsteg inom vår utvecklingsverksamhet, där ett antal produkter nu är i slutskedet av formuleringsarbetet och förberedelse för uppskalning samt bioekvivalens studier har påbörjats. Som ett resultat av de effektiviseringar inom logistik som implementerades under 2012, förväntar sig bolaget att bruttomarginalen förbättras under 2013. Vidare, eftersom den existerande organisationsstrukturen kan hantera ytterligare volymökningar, bör rörelsekostnaderna endast öka måttligt.

Bluefish är ett svenskt läkemedelsbolag som grundades 2005 och som sedan starten har haft en kraftig internationell expansion. Bolaget inriktar sig uteslutande på utveckling, tillverkning och försäljning av generiska läkemedel. Bluefish har sin huvudsakliga försäljning inom EU och ett teknologicenter i Bangalore i Indien. Produktportföljen består av 80 produkter och växer.