Svenska Bluefish Pharmaceuticals vinner exklusiv upphandling av blockbuster-produkten Simvastatin i Tyskland

Bluefish Pharmaceuticals har vunnit en exklusiv upphandling för två viktiga produkter med GWQ ServicePlus AG i Tyskland. Kontraktet börjar gälla den 1 april 2010. GWQ representerar ett samarbete mellan 36 olika hälsoförsäkringsbolag i Tyskland, som tillsammans försäkrar 4,2 miljoner individer. Således är GWQ en av de största aktörerna på den tyska hälsoförsäkringsmarknaden. Bluefish kommer att leverera två produkter till GWQ; Alendronate och Simvastatin. Alendronate tillhör läkemedelsklassen bisfosfonater som är vanligt förekommande vid behandling av benskörhet. Simvastatin är en stor volym produkt som används vid behandling av höga blodfetter. "Att vinna kontraktet med GWQ för dessa produkter är ett viktigt steg i den fortsatta etableringen av Bluefish i Tyskland, som är den största läkemedelsmarknaden i EU. Genom att ytterligare stärka Bluefish varumärke förväntar vi oss även en ökad efterfrågan på den övriga produktportföljen”, säger Karl Karlsson, VD på Bluefish Pharmaceuticals. Detta är den andra, exklusiva upphandlingen som Bluefish har vunnit i Tyskland. I november 2009 valdes Bluefish till exklusiv leverantör av Mirtazapine ODT till hälsoförsäkrings-samarbetet IKK gesund plus och IKK classic, vilka tillsammans har en marknadsandel på 2,5%, motsvarande ca 2 miljoner försäkrade individer. Kontraktet gäller i två år, och de första produkterna kommer att levereras i januari 2010. För mer information, kontakta: Karl Karlsson, VD Bluefish Pharmaceuticals Tel. +46 8 679 50 70 Email: karl.karlsson@bluefishpharma.com Susanna Urdmark, CFO Bluefish Pharmaceuticals Tel. +46 8 679 50 70 Email: susanna.urdmark@bluefishpharma.com Om Bluefish Pharmaceuticals AB Bluefish Pharmaceuticals AB affärsidé är att erbjuda kostnadseffektiva generiska läkemedel av hög kvalitet och betydande medicinskt värde. Bolaget grundades 2005 med ambitionen att bygga ett paneuropeiskt läkemedelsföretag med fokus på produktutveckling och marknadsföring. Bolaget har hittills förvärvat rättigheter till 30 produkter, varav 19 är godkända i något eller flera europeiska marknader och ytterligare 11 är under registrering. Bluefish har kontor i Sverige, Indien, Nederländerna, Italien, Tyskland och Österrike. www.bluefishpharma.com