Ägarna fortsätter investera i Bluefish

Svenska Bluefish tar in 20 miljoner kronor i nytt kapital för att fortsätta expansionen i Europa. Det svenska specialty pharma bolaget har starkt förtroende från sina ägare och ökar hela tiden sin portfölj av generiska läkemedel med stor försäljningspotential i Europa. Dessutom har ägaren Quesada löst in en tidigare option på fem miljoner kronor.

Bland investerarna i den senaste emissionen märks Catella Fonder, som ökar sitt ägande, SEB Generic Pharma Fund och Mangold Fonder samt VD Karl Karlsson.

- Våra ägare ger oss starkt stöd och vi är glada att de valt att fortsätta investera i Bluefish. Marknaden för generiska läkemedel är i kraftig tillväxt i hela Europa. Vi ligger väl positionerade och kan dra nytta av den tillväxten, säger VD Karl Karlsson.

Bluefish siktar på en marknadsnotering av bolaget under det närmaste året.

Idag har bolaget 14 läkemedel som är godkända eller under registrering i EU. Bluefish läkemedel tillverkas i Indien där Bluefish har ett helägt dotterbolag. Bland dem finns t ex omeprazol som är ett av de mest säljande läkemedlen i Europa. I Sverige omsatte omeprazol under 2006 över 300 miljoner SEK.

Saxon & Partners har varit bolagets finansiella rådgivare under emissionsprocessen.