Bluefish har fått sex nya läkemedel godkända

Bluefish Pharmaceuticals, det svenska generikabolaget, har under det senaste kvartalet utökat sin produktportfölj med sex nya godkända läkemedel. Godkännande har erhållits från olika europeiska läkemedelsverk och avser preparat inom terapiområdena centrala nervsystemet, kardiovaskulära sjukdomar och mage/tarm (protonpumpshämmare). De godkända läkemedelsubstanserna är Gabapentin, Sertraline, Sumatriptan, Risperidon, Losartan och Lansoprazol. Dessa läkemedel omsätter cirka 19,5 miljarder kronor per år inom EU.

- Dessa nya godkännanden bekräftar bolagets portföljkvalitet och den höga kompetens som finns inom Bluefish regulatory-enhet. Det gör det också möjligt att påbörja försäljning av ett större antal produkter under 2008, säger VD Karl Karlsson på Bluefish.

Bluefish har idag tolv godkända produkter och ytterligare nio är under registrering inom EU. Bluefish läkemedel tillverkas i Indien där Bluefish har ett helägt dotterbolag.