Bluefish rekryterar spetskompetens för framtiden

Report this content

Det svenska generikaföretaget Bluefish bygger nu upp en organisation som samlar några av de mest spännande och dynamiska personerna på den svenska läkemedelsmarknaden. I september börjar fyra nya personer på viktiga roller i Bluefish.

- Med ny kompetens i företaget satsar vi på att under hösten ytterligare bredda produktportföljen och engagera oss tidigare i utvecklingen av produkterna. Det är ett naturligt steg i vår utveckling att också satsa på produkter med ett högre förädlingsvärde. På så sätt skapar vi goda förutsättningar för långsiktig lönsam marknadsposition, säger VD Karl Karlsson.

Susanna Urdmark, tidigare förvaltare av Handelsbankens läkemedelsfond, blir nu ansvarig för strategisk produktutveckling. Hon kommer att hitta nya sätt att skapa värde.

- Generikamarknaden kommer att präglas av stark tillväxt de närmsta åren, då många läkemedel med betydande medicinskt värde förlorar sina patent. Det finns stora möjligheter att utveckla unika beredningsformer av generiska substanser till en begränsad investering och rimlig riskprofil, säger Susanna Urdmark. Vi har redan etablerade samarbeten med forskningsbolag på den indiska marknaden som erbjuder sådan kompetens.

Som ett viktigt steg i etableringen av en ny säljorganisation har Bluefish även anställt Johan Florin som marknads- och försäljningschef. Johan Florin är ordförande i Generikaföreningen och kommer närmast från Merck NM där han varit marknads- och försäljningsansvarig för Norden.

Bluefish rekryterar även en regulatorisk funktion bestående av Catharina Selander, som senast kommer från Krka, och Dana Enkusson, tidigare på AstraZeneca. Båda har lång erfarenhet av att registrera läkemedel på den europeiska marknaden. Intern kompetens inom det regulatoriska området är avgörande för bolagets nya expansiva fas.

Vi har lyckats rekrytera enormt kunniga och efterfrågade medarbetare som nu blir hörnstenar i Bluefishs framtida utveckling. Jag är stolt över att de har valt att satsa på Bluefish, säger VD Karl Karlsson.