Bluefish växer med storsäljande omeprazol

Report this content

Svenska specialty pharma bolaget Bluefish fortsätter att utöka sin europeiska produktportfölj, nu med två nya produkter. En är det storsäljande läkemedlet omeprazol som nu är godkänt på den första europeiska marknaden. Bolaget räknar med ett godkännande i ytterligare sex länder inom sex månader. Med tio läkemedel som är godkända eller under registrering har Bluefish en marknad som bara i Sverige överstiger en miljard kronor.

Italien blir en viktig marknad för omeprazol. Där går patentet på originalet (Losec) ut först senare i år.

-Bara i Italien omsätter omeprazol ungefär 2,5 miljarder kronor. Vi kan bli bland de första på den marknaden, säger VD Karl Karlsson.

Omeprazol är ett av de mest säljande läkemedlen i Europa. I Sverige omsatte omeprazol under 2006 över 300 miljoner SEK. Det andra läkemedlet i produktportföljen är sumatriptan som används mot migrän.

Idag har bolaget tio läkemedel som är godkända eller under registrering i EU. Bluefish läkemedel tillverkas i Indien där Bluefish har ett helägt dotterbolag